Inovația și spațiile industriale

Ce înseamnă inovația din perspectiva unui dezvoltator și proprietar de spații industriale și logistice? Ce așteptări au chiriașii care își desfășoară activitatea în astfel de spații?

spatii comerciale inovatie industrialAcestea sunt doar două dintre întrebările la care au răspuns speakerii din cadrul evenimentului ”Real Estate & Banking: Driving innovation and creating a unique digital experience”, organizat de Spatiicomerciale.ro în parteneriat cu CTP.

Din perspectiva inovației, CTP crește foarte mult cu ajutorul clienților pe care-i avem . În România avem circa 400.000 de metri pătrați construiți, acest portofoliu provine în mare parte din achiziții. CTP are, în total, un portofoliu de 3,2 milioane de metri pătrați, targetul nostru este să ajungem până în 2018 la cinci milioane de metri pătrați”, spune Marian Orzu, Head of Leasing & Business Development Department Romania, CTP.

Pentru CTP, cel mai activ investitor în real estate-ul românesc în 2015, prin achiziția a șase proprietăți industriale în valoare de peste 130 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță imobiliară JLL, inovația vine din mai multe direcții. Un exemplu în acest sens este grosimea panourilor sandviș folosite pentru închiderea halelor, care, în cazul CTP, este, ca standard, 15 cm la exterior și 24 cm la acoperiș, în condițiile în care în România se folosesc grosimi de 8 sau 10 cm. Un alt aspect ține de construcția de hale cu o înălțime utilă de 12 metri, în loc de 10 metri, cum se obișnuiește în general. „De asemenea, în standardul nostru folosim luminatoare LED, în absolut toate parcurile industriale, atât în cele achiziționate, în care investim momentan pentru a le aduce la standardele CTP, cât și în zona clădirilor nou-dezvoltate”, punctează reprezentantul companiei.

Potrivit lui Marian Orzu, deși aceste specificații pot părea minore, ele conduc tot mai mult spre conceptul de clădire „verde”, care este tot mai căutat în piață, inclusiv pe segmentul industrial. „Practic, ceea ce încercăm să facem este să scădem cât mai mult costurile operaționale ale clienților noștri, la nivel de consum”, precizează acesta.

Un alt aspect al inovației ține de partea de facility management, care țintește să ofere un confort cât mai ridicat chiriașilor. „Încercăm să creăm cadrul necesar unui business-park, dacă putem spune așa, în care oferim chiriașilor și câteva zone de agrement, în care ei să poată să se relaxeze. Acum discutăm și despre ideea de a deschide o clinică în cadrul parcurilor noastre”, notează reprezentantul CTP.

Potrivit lui Marian Orzu, deși aceste specificații pot părea minore, ele conduc tot mai mult spre conceptul de clădire „verde”, care este tot mai căutat în piață, inclusiv pe segmentul industrial. „Practic, ceea ce încercăm să facem este să scădem cât mai mult costurile operaționale ale clienților noștri, la nivel de consum”, precizează acesta.

Un alt aspect al inovației ține de partea de facility management, care țintește să ofere un confort cât mai ridicat chiriașilor. „Încercăm să creăm cadrul necesar unui business-park, dacă putem spune așa, în care oferim chiriașilor și câteva zone de agrement, în care ei să poată să se relaxeze. Acum discutăm și despre ideea de a deschide o clinică în cadrul parcurilor noastre”, notează reprezentantul CTP.

Din punctul de vedere al chiriașilor, mediul de lucru oferit de parcurile industriale este foarte important. O soluție propusă de Rareș Măcinică, Managing Director în cadrul Lagermax AED România, ar fi amenajarea unor zone verzi pe acoperișurile depozitelor. „Aș vedea un interes special în zona de «green». Gradul de poluare într-un parc logistic este foarte ridicat: sunt zeci de camioane, sunt utilaje, sunt tot felul de surse de poluare. Asta aș vedea ca foarte important: partea de soluții de reducere a gradului de poluare, a zgomotului, mai multă lumină în depozite, mai multă verdeață etc.”, detaliază acesta.

Despre așteptările chiriașilor a vorbit și Laurențiu Mihai, Director Executiv, APMGR (Asociatia Producătorilor de Medicamente Generice din România). ”Industria farma reprezintă unul dintre clienții importanți ai proprietarilor de spații industriale și logistice. Membrii asociației sunt clienți și pentru spații de birouri, dar și pentru spații industriale, pentru că noi și producem în România. Avem nevoie de birouri și de spații industriale inovative și verzi. Din ce îmi povestesc colegii, avem nevoie de și mai multă inovație, lumina naturală e absolut obligatorie, există atât recomandări de sănătate publică, cât și minime legale din această privință”, spune Laurențiu Mihai.