Al doilea episod al serialului dedicat structurii demografice a populației interesate de achiziții rezidențiale abordează generația născută între 1985 și 1996.
Denumirea de ”millennials” a apărut în Statele Unite ale Americii și desemnează persoanele născute între anii 1980 și 2000. Aceste persoane, cu vârste cuprinse, la sfârșitul anului trecut, între 14 și 34 de ani, reprezintă în prezent aproximativ o treime din populația SUA, potrivit unui document elaborat de Casa Albă, fiind cea mai mare cohortă generațională din această țară.
Teoretic, membrii acestei generații ar trebui să fie cei mai interesați de achiziții imobiliare, însă lucrurile nu stau chiar așa, după cum am arătat în primul episod al serialului de față. Totuși, o serie de factori economici și sociali indică faptul că interesul generației ”millennials” pentru achiziții rezidențiale ar putea crește în SUA: rata de angajare a membrilor acestei cohorte crește, există dorința lor de a se muta din casa părintească și aceea de a fi proprietari, iar ratele la împrumuturile ipotecare sunt la un nivel scăzut.
Care este generația corespondentă cohortei ”millennials” în România și care este nevoia sa imobiliară? În stabilirea generației ”millennials de România” am ținut cont de momentul Revoluției din 1989, o linie de demarcație și un moment definitoriu în privința schimbării, atât din punct de vedere al sistemului politic și economic, cât și al mentalităților. În consecință, am ales anul 1990 ca mijloc al deceniului de referință, astfel încât din generația ”millennials” fac parte, în România, persoanele născute între 1985 și 1995. Am adăugat și anul 1996 acestei generații, întrucât persoanele născute în acel an au împlinit 18 ani, devenind majore, în 2014.
În 2014, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, numărul membrilor generației ”millennials” de România – persoane cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani – era de 3.025.089 de persoane , cu peste un milion mai mult decât numărul ”decrețeilor”, generația studiată în primul episod al serialului (click pe graficul din stânga pentru a vedea numărul ”millennials de România” în funcție de vârsta pe care o aveau în 2014). Din perspectiva nevoii imobiliare active, segmentul de vârstă cuprins între 18 și 29 de ani reprezintă un procent de 28,6% din total, potrivit unui studiu realizat de Imobiliare.ro în rândul utilizatorilor de internet cu vârsta de peste 18 ani din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța. Prin numărul mare de membri și prin procentul ridicat din totalul utilizatorilor de internet cu nevoi imobiliare active, ”millennials de România” reprezintă un segment important de piață pentru agenții și brokerii imobiliari.
Top 10 județe cu cei mai mulți ”millenials de România”
Loc | Județ |
Număr ”millennials” |
1 |
Bucuresti |
322.982 |
2 |
Iași |
144.143 |
3 |
Cluj |
138.139 |
4 |
Timiș |
137.191 |
5 |
Prahova |
106.018 |
6 |
Constanța |
104.773 |
7 |
Dolj |
98.412 |
8 |
Suceava |
96.024 |
9 |
Bihor |
91.218 |
10 |
Brașov |
86.245 |
Top 10 județe cu cel mai mare stoc de locuințe
Loc |
Județ |
Număr locuințe |
1 |
București |
848.042 |
2 |
Prahova |
323.515 |
3 |
Cluj |
317.898 |
4 |
Iași |
312.995 |
5 |
Timiș |
286.756 |
6 |
Dolj |
282.666 |
7 |
Constanța |
281.998 |
8 |
Bacău |
278.840 |
9 |
Argeș |
274.397 |
10 |
Suceava |
264.159 |
Sursa: INS