Chiar dacă zilnic ne confruntăm cu noi cazuri de infectare cu coronavirus și la nivel național s-a instituit starea de urgență, viața merge înainte și mulți români continuă să se ducă la birou. Nu trebuie să ignorăm însă măsurile de precauție, inclusiv în biroul agenției imobiliare. Iată ce poți dispune, ca angajator, potrivit avocatului.
Dacă se continuă activitatea la sediul agenției în această perioadă, atunci este necesară luarea unor măsuri pentru asigurarea protecției sănătății nu doar celor care lucrează în acest spațiu, ci și vizitatorilor sau clienților. Printre acestea se numără:
- obligarea la dezinfectare la intrarea și la ieșirea din locație
- mutarea birourilor pentru a asigura o distanță de cel puțin 2 metri între acestea
- completarea unui formular legat de țările vizitate în ultima perioadă
- luarea temperaturii zilnic.
Deși multe dintre măsurile detaliate mai sus sunt în linie cu recomandările pe care le auzim în fiecare zi din partea autorităților, o acțiune precum cea de a verifica temperatura celor care ajung la birou poate să pară poate excesivă pentru unii. Are însă o bază legală? Iată ce răspunde avocatul.
„Raportat la demersul de măsurare a temperaturii, există discuții din perspectiva protecției datelor cu caracter personal deoarece o atare prelucrare de date trebuie să fie una bine justificată, în condițiile în care vorbim despre date speciale pentru că se referă la starea de sănătate”, spune Alexandra Jivan, Partener în cadrul firmei de avocatură IJV&Partners.
Citește și: Sfatul medicului pentru agenții imobiliari. Cum ne protejăm de coronavirus?
„Din punctul nostru de vedere, în contextul actualei stări de urgență declarate și mai ales dacă din formularul completat ar reieși faptul că un angajat a traversat sau a vizitat o regiune încadrată într-o categorie ridicată de risc sau prezintă semne vizibile de boală, măsurarea temperaturii bazate pe temeiul interesului legitim al operatorului ar putea fi folosită”, ne-a mai explicat ea.
„Recomandarea noastră este însă să se evite cât mai mult posibil contactul cu clienții, despre a căror stare de sănătate și istoric al întâlnirilor nu se cunosc multe detalii de către agenți, dar și amânarea vizitelor la locații pentru o dată ulterioară”, a subliniat Jivan.
Atenție la datele cu caracter personal când lucrezi de acasă
Cei care lucrează de acasă cât de mult este posibil în această perioadă trebuie să dea, la rândul lor, dovadă de precauție, de această dată în privința datelor pe care le utilizează în munca de zi cu zi.
„Indiferent dacă activitatea este prestată de un angajat de la biroul situat în sediul agenției sau din propria sufragerie și indiferent dacă se folosesc echipamentele societății sau ale angajatului, vorbim tot despre prestarea unei sarcini de serviciu. Prin urmare, măsurile tehnice și organizatorice necesare asigurării securității datelor prelucrate, fie ele date cu caracter personal sau nu, trebuie în continuare să existe”, a ținut să atenționeze Jivan.
Compania trebuie să se asigure astfel că:
- echipamentele tehnice (laptop,etc) care sunt folosite respectă normele de securitate impuse de societate, cum este cea de protejare printr-un antivirus eficient, prin parolare, etc.
- accesul la informații este interzis persoanelor neautorizate
- actele sunt păstrate într-un dulap închis cu cheie sau într-un alt spațiu inaccesibil vizitatorilor sau membrilor familiei angajatului.
Astfel de măsuri sunt indicate pentru toți cei care fac parte din echipa unei firme, fie ea activă în real estate sau în alt domeniu. „Obligația de confidențialitate asumată de angajați trebuie să fie în continuare respectată”, spune Jivan. „O notă de informare transmisă în acest sens angajaților ar putea ajuta la conștientizarea faptului că obligațiile contractuale asumate în raport cu societatea se prelungesc și pe durata carantinei, dacă prestarea activității continuă”, adaugă reprezentanta firmei de avocatură IJV&Partners.