Se ascute lupta dintre nou și vechi

Dezvoltatorii prezenți la ediția de primăvară a Târgului Imobiliar Național (tIMOn) vin cu oferte de apartamente noi cu prețuri apropiate de cele ale locuințelor vechi.

http://www.dreamstime.com/stock-image-engineer-work-construction-site-closeup-male-holding-blue-hardhat-buildings-background-image45340911Apartamentele vechi, construite înainte de 1989, au fost, multă vreme, cele mai căutate locuințe de către consumatorii din segmentul rezidențial. Înainte de criză, în anii de boom, motivul principal era accesul mai bun, comparativ cu locuințele noi, la mijloacele de transport în comun și la facilitățile sociale. Începând cu anul 2009, când a intrat în vigoare programul guvernamental ”Prima Casă”, tranzacțiile cu apartamente vechi au reprezentat,anual, peste 70% din totalul tranzacțiilor, din simplul motiv că prețul lor, pe unitate, nu depășea plafonul garantat. În aceste condiții, pe segmentul rezidențial nou, dezvoltările de la periferia Bucureștiului, în special din zona de sud, dar și din cea de vest, au reprezentat cam singurele alternative pe care le aveau cumpărătorii cu bugete care să se încadreze în plafonul garantat de programul guvernamental.

Dezvoltatorii imobiliari încearcă să schimbe, în prezent, această realitate și vin cu oferte menite să spargă monopolul apartamentelor vechi. ”70% din oferta din București se pretează achiziției prin Prima Casă. Același procent din oferta târgului se adresează achizițiilor prin programul guvernamental, însă există și alternative, programe avantajoase ale băncilor. Vorbim despre apartamente noi la prețuri de locuințe vechi”, spune Vlad Vlăsceanu, directorul general al tIMOn.

Dezvoltatorii imobiliari sunt conștienți de faptul că lupta cu stocul vechi de locuințe nu va fi una ușoară. ”Apartamentele trebuie să fie finalizate pentru a putea fi cumpărate prin Prima Casă. De aceea, dezvoltatorii trebuie să construiască folosind fonduri proprii, ceea ce reprezintă o povară financiară care nu exista în anii de boom”, explică Shimon Galon, care dezvoltă, prin compania Real-Sol și în parteneriat cu Gindi Group, ansamblul rezidențial GViTown.

De altfel, există dezvoltatori care nici nu se bazează prea mult pe programul guvernamental. ”Nu ne adresăm neapărat cumpărătorului prin Prima Casă. La noi, apartamentele de două-trei camere se încadrează în prevederea de 5% TVA, despre care eu cred că e de mai mare ajutor pentru dezvoltatori decât Prima Casă”, declară Mauricio Mesa, director general pentru România și Bulgaria al grupului spaniol Hercesa, care a anunțat lansarea celei de-a treia faze a ansamblului rezidențial Vivenda . Compania, prezentă în România din 2004, a dezvoltat deja în Vivenda un număr de 400 de apartamente, vândute aproape în totalitate – mai sunt cinci duplexuri – și are în portofoliu o clădire emblematică, Hotel Cișmigiu.

Toate aceste evoluții reprezintă pentru clientul final, implicit pentru agenții imobiliari, un singur lucru: competiție sănătoasă între marii jucători de pe segmentul dezvoltărilor rezidențale. ”În perioada următoare, veți vedea competiție, dar și calitate, iar din asta vor avea de câștigat clienții finali”, conchide Ion Cătuțoiu, country manager al Volumetric România.

tIMOn de primăvară 2015 în cifre

1-timon17 este numărul deproiecte rezidenţiale lansate la ediţia din această primăvară a tIMOn

2.000 este numărul total de locuințe, apartamente și vile, din oferta prezentă la tIMOn

100 de milioane de euro este suma investită de dezvoltatori în cele 17 proiecte lansate la tIMOn

20 de milioane de euro este investiția în cele 324 de apartamente ale ansamblului GViTown, dezvoltat de grupul Gindi în parteneriat cu firma Real-Sol

15 milioane de euro este investiția în cele 300 de apartamente din a treia fază a ansamblului Vivenda dinTitan, dezvoltat de grupul spaniol Hercesa

280 este numărul de apartamente cuprinse în cele trei ansambluri rezidențiale – Downtown Unirii Apartments, Traian Central Apartments și Metrocity Academiei – aduse în premieră la tIMOn de către Coldwell Banker

600 de locuințe cuprind cele șase proiecte sub brandul New City Residence lansate la tIMOn

3 milioane de euro este investiția făcută de Adama în cele 77 de unități ale ansamblului Evocasa Serenia, situat în Berceni

8 milioane de euro este suma investită de Hoshen Holdings, reprezentată de Isaac Hoshen, co-fondatorul Adama, în construcția primei faze a ansamblul Reveria Pallady43