Cumpărătorii români de locuinţe pun accentul pe propria persoană sau familie atunci când vine vorba despre achiziţionarea unei locuinţe.
Un studiu comandat de dezvoltatorul Hanner și realizat de Unlock Research scoate în evidență o tranziție importantă prin care trec consumatorii români: tendința de a renunța la ideea că locuința este cea care le certifică statutul. Cu alte cuvinte, românii nu mai încearcă să se afirme social prin investiții în case și apartamente opulente, preferând să aleagă ceea ce corespunde cu propriile lor standarde, bugete și preferințe. Timpul liber, petrecut alături de familie devine mai important decât obținerea de venituri cât mai mari, care să permită achiziția de imobile scumpe.
“Conform studiului, schimbarea de atitudine nu este generată exclusiv de presiunea bugetelor. Nu este o alegere strict rațională, ci este o schimbare a valorilor. Casa nu mai este percepută ca o investiție pe viață, ci ca o investiție care trebuie recuperată în cazul unei eventuale mutări, ca un cămin temporar, de tranziție sau ca o investiție pe termen lung, pentru închiriere, de pildă. Acest fenomen duce la un interes crescut pentru active bine poziționate la nivel de piață: imobile cu un bun amplasament, spațiu compartimentat eficient, priveliște, spații verzi, finisaje de calitate” explică Silviu Grigorescu, Director General Hanner România, compania care dezvoltă proiectul The Park, amplasat la o distanță de câteva sute de metri de intrarea sudică în Parcul Tineretului din Bucureşti.
Anterior, cumpărătorii căutau case mari, localizate în centru sau în alte zone bine cotate, plătind pentru acestea sume care le depășeau, de multe ori, posibilitățile financiare. Acum clienții din segmentul rezidențial sunt mai atenți la modul în care cheltuie banii și caută să investească mai mult în lucrurile care îi fac fericiți: familie, pasiuni, călătorii, etc. Clienții sunt astăzi mai atrași de imobile aflate în apropierea unor zone verzi unde pot desfășura activități în aer liber și duce un stil de viață sănătos și echilibrat.
“Am încercat să identificăm prin acest studiu și cât de relevantă este pentru români calitatea construcției. Respondenții declară să este foarte importantă, dar nu știu, însă, cum să o definească, nu știu să evalueze ce este calitativ și ce nu. Ne confruntăm, încă, cu o lipsă de educare a pieței în ceea ce privește calitatea construcțiilor. Ceea ce ne bucură este faptul că o parte dintre clienți încearcă să vină la vizionare cu un inginer, un arhitect sau un profesionist din construcții, pentru a obține o părere avizată” explică Silviu Grigorescu.
În plus, românii care achiziţionează locuinţe au înţeles că preţul unei tranzacţii imobiliare nu include doar componenta financiară. “Oamenii încep să înțeleagă că achizițiile nu se plătesc numai cu bani, ci și cu timpul pe care îl dedică muncii, cu timpul pe care nu îl petrec în familie sau alături de prieteni. În interviuri au pus un mare accent pe acest aspect, nevoia de a seta corect prioritățile, nevoia de a pune familia sau propria persoană pe primul plan înaintea orelor suplimentare de la birou, fie că sunt antreprenori sau angajați”, explică Oana Cândescu, Qualitative Research Manager Unlock Research.
Evident, această schimbare influențează și modul în care aleg să își cheltuie banii sau să investească în imobile. “Rezultatele au confirmat practic strategia de dezvoltare pentru România, în care punem accentul pe apartamente cu suprafețe medii, dar cu o calitate foarte ridicată a execuției și amplasate lângă spații verzi, școli și mijloace de transport în comun” spune Silviu Grigorescu.