Trendul pozitiv al segmentului echipamentelor de încălzire se datorează atât înlocuirii centralelor vechi, cât și ascensiunii proiectelor rezidențiale noi.
Potrivit unui studiu realizat de Ariston Thermo Romȃnia ȋn acest an, piața locală de centrale termice este tot mai mult influențată de ȋnlocuirea echipamentelor de ȋncălzire.
”Dacă la prima achiziție clienții sunt interesați cu precădere de detalii precum silențiozitate sau ȋncălzirea rapidă a apei calde menajere, ȋn cazul ȋnlocuirii, conectivitatea, reducerea consumului și serviciile post-vȃnzare sunt principalele criterii de cumpărare. Tocmai din acest motiv, noua noastră gamă răspunde cerințelor actuale ale pieței“, a mai spus Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România, companie care a lansat recent o nouă gamă de echipamente de încălzire, One.
Conform lui Cătălin Drăguleanu, ȋn ultimii cinci ani, piața de ȋnlocuire a centralelor termice a crescut treptat, ajungȃnd la aproximativ 35% din totalul vȃnzărilor. Astfel, dacă ȋn trecut majoritatea cumpărătorilor era reprezentată de gospodării la prima achiziție, de cele mai multe ori debranșate de la sistemul centralizat de ȋncălzire, astăzi piața este susținută de clienți care au instalat pentru prima dată o centrală termică ȋn urmă cu 10- 15 ani și sunt deja la cea de-a doua achiziție. De asemenea, un procent destul de important este reprezentat și de proiectele rezidențiale, segment aflat într-o creștere accelerată.
“Am observat, în ultima perioadă, un trend pozitiv al pieței care se datorează atât faptului că am ajuns în perioada de înlocuire a centralelor montate acum 10-15 ani, cât și dezvoltării de proiecte rezidențiale în zone importante din țară. Ne așteptăm ca această creștere să continue și în perioada următoare, deoarece înlocuirile de echipamente de încălzire vor fi din ce în ce mai multe, dar luăm în calcul și extinderea rețelei de gaz din zonele rurale, care automat va aduce un val de noi clienți”, declară Cătălin Drăguleanu.
Potrivit studiului companiei, astăzi clientul este mai bine informat, la curent cu tendințele internaționale din domeniu și mai preocupat de beneficiile oferite de noile tehnologii. Ȋși ia informațiile ȋn special din mediul online și din recomandări, achiziționează produsele din magazine de proximitate sau lanțuri de specialitate și ține cont de sfaturile instalatorilor și ale consilierilor de vȃnzări.
Noii clienți sunt mai puțin preocupați de costurile inițiale de achiziție și mai mult de perioada de amortizare a investiției, preferȃnd să investească ȋntr-un produs mai scump, dar cu o perioadă mai lungă de viață și un consum redus, ce asigură facturi mai mici, dar care îi aduce și confort sporit.
214.313 familii au ales, ȋn ultimii cinci ani, să se deconecteze de la CET-uri
Diferențele cu privire la principalele criterii de achiziție au fost determinate și de evoluția pieței locale de centrale termice ȋn ultimii cinci ani. Astfel, dacă la începutul anului 2012 mai erau branșate circa 1,5 milioane de apartamente, la finele anului 2016 peste. 1,2 milioane de locuințe din România mai erau racordate la sistemul centralizat de încălzire.
“Conform datelor publicate de ANRSC, din 2012 și până în prezent, aproximativ un sfert de milion de abonați au renunțat la ȋncălzirea centralizată ȋn favoarea instalării unui sistem propriu. Astfel, în cinci ani, 214.313 familii au ales, în toată țara, debranșarea și folosirea unui sistem alternativ de încălzire”, a explicat Cătălin Drăguleanu (foto).
De asemenea, ȋn această perioadă, ȋn mai multe județe CET-urile au fost complet desființate din lipsă de abonați. Ȋn acest moment, ȋn Alba, Bistriţa Năsăud, Brăila, Caraş-Severin, Dâmboviţa, Ialomiţa, Maramureş, Satu Mare, Sălaj nu mai există deloc sistem centralizat de ȋncălzire, vechii abonați optȃndpentru un sistem propriu.