La nivel global, campusurile private reprezintă un business de 200 de miliarde de dolari, care a făcut față cu bine crizei și, mai mult decât atât, crește în continuare. Cum stau lucrurile în România?
Toate poveștile din studenție conțin, invariabil, și referiri la căminele studențești, în general la condițiile nu atât de bune din aceste spații de cazare. Trupa Vama Veche a dedicat chiar și o melodie condițiilor extrem de proaste, care au dus la moartea unei studente, din Hotel Cișmigiu – fostul cămin al Facultății de Teatru, o clădire istorică din care în prezent a rămas doar fațada recondiționată, în spatele căreia a fost edificată o clădire nouă, cu destinație hotelieră, un proiect dezvoltat de compania Hercesa.
În piețele imobiliare mature, spațiile de cazare pentru studenți reprezintă o afacere extrem de bănoasă și profitabilă, cu randamente ce depășesc semnificativ pe cele aduse de investiții în alte segmente ale pieței de real estate. În Marea Britanie de pildă, randamentele anuale aduse investitorilor de aceste spații au fost, în perioada 2011-2014, în medie, de 8%, comparativ cu puțin peste 3% în retail, circa 6% în cazul achizițiilor rezidențiale destinate închirierii ulterioare și câte 7% pe segmentele office, respectiv industrial, potrivit unui studiu realizat de compania de marketing în real estate Landcorp International .
În piețe precum Statele Unite ale Americii, segmentul campusurilor private a luat amploare în anii ´60, datorită generației ”baby boom”,ai cărei reprezentanți ajunseseră la vârsta studenției. Toți acești studenți aveau nevoie de spații de cazare, care până atunci fuseseră amenajate, în mod tradițional, în camere cu multe paturi, asemănătoare dormitoarelor militare, situate în clădiri din complexul universitar. Odată cu afluența de noi studenți, unele univeristăți au început să investească în cămine situate în afara campusului, însă au apărut și investitori care au cumpărat clădiri rezidențiale pe care le-au convertit în spații de cazare pentru sudenți.
Astăzi, business-ul din acest segment valorează, la nivel global, circa 200 de miliarde de dolari, iar popularitatea acestei afaceri printre investitori a crescut, datorită randamentelor mari, comparativ cu celelalte segmente. Iar lucrurile nu se vor opri aici, întrucât cererea este alimentată de o rată de înscriere în universități mai mare ca niciodată – va crește cu 47% până în 2025, potrivit Landcorp International – și de o creștere a numărului de studenți care călătoresc în străinătate pentru a studia.
În general, Statele Unite și Marea Britanie sunt destinațiile de studiu cele mai căutate, însă nu putem să nu ne amintim că, înainte de 1989, și România era o țară căutată pentru studiul universitar. La noi în țară, numărul studenților înscriși în învățământul universitar la zi era, în 2013, potrivit celor mai recente date ale institutului Național de Statistică, de 381.944 de persoane. Din 2009 încoace, numărul studenților a scăzut semnificativ (click pe graficul din stânga).
Cu toate acestea, nevoia de spații de cazare rămâne, iar potențialul a fost sesizat de câțiva investitori. Unul dintre aceștia este omul de afaceri Liviu Tudor, cel mai mare proprietar român de spații de birouri, care a dezvoltat, prin compania Genesis Development, West Gate Studios, cel mai mare campus privat din România, situat lângă parcul de birouri West Gate, de asemenea dezvoltat de Genesis Development. În martie anul trecut, ansamblul era locuit de 1.800 de studenți, dintre care 30% străini.
”La cinci ani de la deschidere, West Gate Studios și-a consolidat poziția de cel mai mare și mai activ campus privat din România. Rezidenții au confortul și beneficiile unui hotel, la care se adaugă toate elementele necesare vieții studențești: workshop-uri, spații moderne de relaxare, campionate sportive, petreceri tematice și evenimente caritabile”, declara, în octombrie 2014, Liviu Tudor, președintele Genesis Developement, proprietarul West Gate Studios (foto stânga și în deschiderea articolului),cu ocazia ”Induction Day”, evenimentul de deschidere al anului universitar organizat în cadrul campusului.
Experiența din piețele mature arată că un astfel de business nu se referă doar la spațiile de cazare în sine, ci și la facilitățile oferite studenților, având în vedere că aceștia își petrec cea mai mare parte a timpului liber în campus. Astfel, potrivit Landcorp International, investitorii în astfel de afaceri oferă beneficii precum săli de fitness, cinematografe și internet de mare viteză, iar West Gate Studios se aliniază acestor tendințe: în decembrie a fost dată în folosință o bibliotecă modernă, împărțită în șase încăperi spațioase și luminoase, dotate cu ecrane TV, mobilier modern și care facilitează studiul pe grupe, în funcție de obiectul de interes; urmează a fi inaugurat un spațiu multifuncțional, Art Cafe. În plus, Genesis Development a acordat un număr de 16 burse ”West Gate Studios”, ce constau într-un an de cazare gratuită.