Light Dark

Și-a început cariera în imobiliare în anul 2007, inițial ca proiect antreprenorial alături de RE/MAX. Înainte de asta a lucrat în vânzări directe, asigurări și a fost consultant de vânzări în domeniul auto – toate aceste proiecte ajutând-o să își dezvolte abilitățile de comunicare și relaționare. A pornit la drum în această aventură imobiliară nu neapărat pregătită pentru ceea ce urma să descopere ca antreprenor în piața imobiliară, însă dornică să facă o diferență și convinsă că factorii diferențiatori pe care i-a remarcat în businessul RE/MAX suprapuși peste modul ei de a fi, vor face casă bună.

În interviul acordat Imobiliare.ro Hub, Mădălina Angheloiu, broker și owner Remax face o scurtă sinteză a perspectivelor anului 2023 și a rezultatelor anului 2022.

Mădălina Angheloiu, broker și owner RE/MAX

Având în vedere contextul social politic actual, majorarea ratelor dobânzilor, autorizațiile în scădere pentru dezvoltatorii imobiliari, războiul din vecinătate și lista poate continua, cum vor afecta toate acestea serviciile de consultanță din anul 2023?

Mădălina Angheloiu (M.A.): Contextul social politic actual, majorarea ratelor dobânzilor, autorizațiile în scădere pentru dezvoltatorii imobiliari, războiul din vecinătate și lista poate continua – toți acești factori au un ecou fără doar și poate în piața imobiliară. Efectul se resimte de câteva luni bune, prin numărul mai scăzut al cererilor noi intrate în piața imobiliară, unii cumpărători nu se mai califică pentru creditul pe care urmăreau să îl acceseze, alți cumpărători speriindu-se de contextul economic, politic, social ș.a.m.d. și renunțând astfel la ideea de cumpărare sau poate preferând să aștepte o scădere a prețurilor.

Un volum de cereri mai mic se traduce într-un volum mai mic de tranzacții, asta pentru unele agenții imobiliare și unii agenți imobiliari însemnând o ajustare în sens negativ a veniturilor. Un alt fenomen care se petrece într-o astfel de piață, o piață ce devine din ce în ce mai controlată de cumpărători este timpul mediu petrecut într-o tranzacție, timp care tinde să crească, cumpărătorii neavând o presiune de timp în luare unei decizii (într-o piață a vânzătorului, când prețurile tind să crească, un cumpărător cu cât întârzie decizia de cumpărare cu atât are șanse mai mari să cumpere la un preț mai mare). Este o piață în care este din ce în ce mai puțin loc pentru amatori, întrucât în astfel de timpuri se remarcă specialiștii

Acum, mult mai mult ca altă dată este nevoie de competență, să fii un bun cunoscător al pieței pentru a-i oferi clientului tău consultanța adecvată, când vine vorba de prețul la care să își poziționeze oferta, dacă lucrezi cu un vânzător, sau de unde să înceapă ofertarea dacă reprezinți un cumpărător. Reglajele sunt fine și deciziile de genul acesta se iau pe bani mulți, nu va mai funcționa improvizația. Clienții sunt și ei din ce în ce mai informați, nu doar în privința pieței imobiliare, dar și în privința metodelor de lucru ale consultanților imobiliari, munca noastră susținută în ceea ce privește susținerea educației în imobiliare și a sistemului de lucru în reprezentarea exclusivă începe să dea roade. Ceea ce se întâmplă în piața din România, când vine vorba de agenții imobiliari, fiind încă din păcate o piață nereglementată, este că, atunci când piața este dinamică și tranzacțiile “par” să se întâmple ușor, mulți agenți se orientează către oportunitatea de moment oferită de o meserie cu acces ușor.

Pentru mine acest “momentum” ce se creează în piață este o buna oportunitate de creștere, în astfel de momente profesioniștii se remarcă, câștigă cota de piață, sunt momente în care este chiar mai ușor să recrutezi oameni de calitate către industria imobiliară.

De peste 15 ani petrecuți alături de RE/MAX ai fost și continui să fii puternic implicată în dezvoltarea agenției, cunoști ce înseamnă excelența când vine vorba de calitatea serviciilor imobiliare. Care este strategia de creștere a agenției într-un mediu de piață atât de competitiv?

M.A.: Când vine vorba de servicii de calitate în piața serviciilor imobiliare mai avem mult loc pentru a crea un mediu cu adevărat competitiv, din păcate competiția acerbă, tot în sistemul de lucru cantitativ o regăsim. Consider că o manieră sănătoasă de creștere a breslei este competitivitatea constructivă. În sistemul de reprezentare exclusivă este loc pentru colaborare și creștere, împreună. Clienții aleg un agent, un agent de la care înțeleg care sunt beneficiile reprezentării pentru ei, un agent de la care înțeleg cum va fi promovată proprietatea lor, a cărei analiză de piață are sens pentru ei, un agent cu care rezonează, fiecare dintre noi avem șansa noastră.

Cum crește biroul RE/MAX Properties?

M.A.: Menținându-ne valorile intacte în timp, fiind corecți față de clienți și față de colegii de breaslă, bazându-ne pe etică, profesionalism, fiind pasionați de ceea ce facem și perseverenți în a ne atinge obiectivele, astfel am reușit să construim de jur împrejurul RE/MAX Properties, reputație. Atragem în echipa noastră oameni care se aseamănă cu noi și creștem frumos. Piața are nevoie de oameni valoroși, iar noi căutăm mereu să atragem persoane dedicate. Tehnologia de ultimă generație la care avem acces, sistemul nostru de pregătire foarte bine pus la punct, un program de marketing clar, toate acestea duc la succes. Suntem bine organizați, atenți la cifrele care ne definesc afacerea, atenți la oamenii alături de care costruim astfel încât să venim în întâmpinarea nevoilor lor, iar față de clienții noștrii ne străduim chiar să le depășim așteptările. Cam asta este rețeta de business la care adăugăm, desigur, factorul uman atât de important, ne susținem unii pe alții, creăm momente de relaxare și sudăm relații.

În acest an, ați observat modificări în tipurile de proprietăți pe care clienții le caută?

M.A.: În acest an am observat oameni din ce în ce mai atenți la deciziile pe care le iau. Dacă în anul 2020 am observat o tendință clară de a migra către proprietăți mai spațioase, o accentuare a căutărilor pe segmentul case/vile, anul acesta am sesizat o atenție sporită către analiza costurilor de întreținere ale proprietăților. Un criteriu determinant în multe căutări de imobile tip apartament a devenit autonomia, când vine vorba de încălzire și apa calda, cumpărătorii sau chiriașii au început să își dorească să aibă centrală proprie. Această atenție sporită asupra costurilor lunare cumva atrage după sine și o analiză atentă a dimensiunii spațiilor necesare versus confort. Iar dacă în perioada 2020-2021 am observat o tendință de migrare către spații mai mari, 2022 aduce cu sine un fenomen cumva invers de dimensionare optimă a suprafețelor locuințelor și spațiilor de birou.

Vă așteptați la o creștere pe sectorul proprietăților internaționale, în anul 2023? Care sunt cele mai căutate țări și de ce?

M.A.: Apetitul românilor către investițiile în proprietăți internaționale cred că abia acum începe să se dezvolte. Avem acces, în momentul de față, la tot felul de informații despre piețe care promit randamente bune, capitalizare rapidă a investiției, iar prețurile nu sunt deloc departe de București sau orașele mari de la noi din țară. Aici mai adăugăm și faptul că majoritatea piețelor către care ne orientăm atenția sunt destinații de vacanță.

Noi, ca birou, abia acum începem să descoperim potențialul acestui segment de piață și am început cu Cipru de Nord, o destinație absolut spectaculoasă unde deja avem colegi care au călătorit, au descoperit potențialul, au investit în nume personal, iar acum deschidem această oportunitate și către clienții noștri. De ce? Pentru că este o piață în plină dezvoltare unde investițiile pot aduce randamente mai mari decât în piața noastră locală, cu marje între 7 și chiar 13% pe an. Proiectele sunt variante și pentru toate gusturile, fiind o piață emergentă, rata de capitalizare a investiției este foarte atrăgătoare chiar de 10% pe an pentru unele proiecte, practic oferă toate ingredientele unei investiții foarte bune. Unde mai pui că au peste 300 de zile de soare pe an, relief variat, poți ajunge de la munte, la mare în cinci minute, ai la dispoziție plaje cu nisip fin și peisaje de-ți taie răsuflarea!

Pe plan local, care sunt planurile pentru anul 2023, în ceea ce privește strategia de dezvoltare a agenției?

M.A.: Anul 2023 este strategic un an important pentru noi, ca brand. Din acest an, la nivel național rețeaua RE/MAX urmează să treacă către un sistem de lucru exclusiv 100%. Lucrăm la implementare și ne pregătim deja de mulți ani. Este o etapă firească în evoluția afacerilor noastre și, cu siguranță, ne va poziționa și mai sus pe treptele profesionalismului. Acest pas ne va ajuta să fim mai eficienți în ceea ce facem și astfel vom avea un accelerator al performanței noastre. Un alt program în care vom fi implicați ca birou este un program de specializare a unei părți a echipei noastre care lucrează cu cei ce achiziționează. Specialiști în acest segment de piață sunt foarte puțini în industria locală. Începând din 2023 vom crea un departament în biroul RE/MAX Properties, urmând o strategie precisă și un program de training concentrat pe livrarea serviciilor către cumpărători. De asemenea 2023 va fi un an în care vom investi mult în tehnologie. Pentru un consultant imobiliar accesul la instrumente tehnologice de actualitate care să îi înlesnească fluxul de lucru și să îl susțină în a fi eficient cu timpul său este important. Din acest motiv în 2023 o să investim masiv, atât noi ca birou cât și ca rețea RE/MAX. Sunt în plan cel puțin trei astfel de proiecte foarte aproape de implementare. Pe partea de dezvoltare a echipei vom continua să creștem echipa și ne propunem să păstrăm cel puțin aceeași dinamică din anul 2022 în ceea ce privește creșterea productivității.

Despre RE/MAX

În România, RE/MAX este cea mai mare rețea de birouri imobiliare francizate, cu cel mai mare număr de  agenți imobiliari, având, în prezent, peste 70 de francize și peste 900 de membri. RE/MAX este recunoscut ca fiind cel mai puternic brand național în imobiliare. Planul de extindere la nivel național al RE/MAX România vizează, până în 2023, 110 birouri francizate și peste 1.000 de agenți imobiliari.

La nivel mondial, RE/MAX este lider în real-estate, fiind franciza numărul 1 la nivel global pe acest segment. Compania, înființată în 1973 în Denver, are astăzi peste 140.000 de agenți afiliați, în 8.300 de birouri, aflate în peste 110 ţări din întreaga lume. În Europa, RE/MAX este prezent în 40 de țări, cu peste 2200 de birouri și 29.000 de agenți, continuând să se extindă.

Acest articol face parte din proiectul editorial Imobiliare.ro „2022 vs 2023| Evoluție, trenduri, provocări” prin care ne dorim să oferim o retrospectivă a pieței imobiliare din România, dar și perspectivele pentru anul 2023 în acest sector, așa cum sunt văzute ele prin prisma experților și analiștilor din piața imobiliară din România.