Proprietara Kiwi Finance spune că oferta de imobile este mult mai mică decât cererea și că este nevoie de o strategie de fond locativ.
În prima jumătate a acestui an, business-ul Kiwi Finance, companie de brokeraj de credite, s-a înscris pe un trend crescător, evoluție care este deja o constantă a ultimilor ani. Anul trecut, compania a intermediat credite în valoare de 100 de milioane de euro. ”Principalul vector de creștere este cererea din piață, care a crescut forte mult, vorbim despe cerere solvabilă pe achiziții, pe creditele ipotecare, dar și pe cele de consum”, spune Anca Bidian, proprietara Kiwi Finance, adăugând că oferta este însă, în prezent, mult mai mică decât cererea.
”E vorba de orașele mari, unde avem și ritm de construcție și unități noi anunțate de la an la an din ce în ce mai multe. Cu toate acestea nu sunt suficiente pentru cererea solvabilă. Opinia mea e că se simte nevoia unei strategii, în acest moment nu avem o strategie de fond locativ. Sunt dezvoltatorii locali și mai sunt cei de oportunitate, care, ca și acum 10 ani, fără să aibă un istoric pe piață, construiesc și ei. O strategie coerentă în marile orașe nu avem, cu excepția Clujului, singurul oraș unde am început să vedem niște planuri”, explică Anca Bidian.
Oferta insuficientă duce la o situație inedită: clienții obțin aprobarea pentru credite, dar nu au ce să cumpere.
”E mai ușor să obții un credit decât să-ți găsești locuința. Expiră câte o aprobare de două-trei ori până își găsește clientul casă”, spune proprietara Kiwi Finance.
Spectrul bulei imobiliare
Și pentru că în piață au apărut deja opinii potrivit cărora se prefigurează o nouă bulă imobiliară, Anca Bidian spune că lucrurile sunt diferite față de perioada 2007-2008, când fiecare cumpăra ce găsea.
”În opinia mea nu suntem în pericolul acela, eu vorbesc de momentul actual, rămâne de văzut ce se va întâmpla în șase luni-un an, însă așa cum a evoluat piața imobiliară până în acest moment, au fost creșteri de prețuri pe anumite zone, dar nu putem compara aprecieri de 3-4% cu o perioadă când prețurile creșteau cu 10% de la lună la lună. Nu spunem că avem o bulă imobiliară dacă prețurile caselor sunt mari, ci este importantă viteza de creștere, dacă e mare atunci se formează bula, care se va sparge, pentru că nu e naturală”, explică Anca Bidian.
Spre deosebire de boom, astăzi clienții își definesc foarte exact ce cumpără, unde cumpără –amplasamentul a început să aibă o pondere mare în decizie. ”Ai clienții peste medie care se duc spre proiectele cu amplasament maii bune, ultracentrale sau în nord și mai sunt clienții care se mută pentru creșterea confortului, dintr-un apartament cu o anume suprafață într-un bloc vechi într-o locuință cu aceeași suprafață sau eventual puțin mai mic într-un bloc nou în vecinătate”, detaliază Anca Bidian, adăugând că fenomenul revenirii din localități adiacente către orașele mari este în creștere. ”În general e vorba sunt familii care au fost pe vârf de carieră acum zece ani, între timp copiii au ajuns la vârsta școlii, e complicat și atunci își caută în oraș. De anul trecut am avut masă critică de astfel de clienți,nu au fost excepții.”