Light Dark

În care este vorba despre consecințele pe care le are anveloparea termică a clădirilor asupra rezidențialului, pieței muncii și construcțiilor.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-facade-stopping-surfacer-works-image16343769Fapt: o locuință izolată termic este mai interesantă pentru un potențial client față de una similară, dar care nu este termoizolată. Motivele sunt clare: pierderile de căldură mai mici, în sezonul rece, înseamnă o factură mai mică la întreținere.

Experiența ultimilor ani, în care au fost demarate, mai ales în perioadele electorale, ample operațiuni de izolare a blocurilor ”comuniste”, a arătat însă că lucrările nu sunt întotdeauna realizate corespunzător din punct de vedere tehnic și al calității materialelor și manoperei. Această realitate a dus la nașterea unor dezbateri aprinse, disputele dintre diversele bresle implicate în domeniu (arhitecți, constructori, producători de materiale de construcții) fiind, deja, de notorietate.

Și dacă din perspectiva materialelor de construcție lucrurile încep să se clarifice (beneficiarii lucrărilor încep să știe tot mai multe lucruri despre standardele minime de calitate pe care trebuie să le întrunească materialele termoizolante), nu același lucru se poate spune despre forța de muncă.

Lansat în octombrie 2013, proiectul BUILD UP Skills QualiShell se derulează pe o perioadă de 20 de luni şi urmăreşte stimularea creşterii sustenabilităţii sectorului construcţiilor din România prin dezvoltarea şi implementarea la nivel naţional a schemelor de calificare pentru montatorii de sisteme opace de termoizolare pentru clădiri şi pentru montatorii de sisteme de tâmplărie termoizolantă.

Mai simplu spus, proiectul, realizat de un consorțiu format din Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritoriala Durabilă; Grupul pentru calitatea sistemelor de termoizolaţie QETICS; Patronatul Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă; Patronatul Societatilor din Construcţii; Business Development Group; Autoritatea Naţională pentru Calificări; Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic; Comitetul Sectorial în Construcţii; Ministerul Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice, are ca obiectiv calificarea ”meșterilor” care execută lucrări de termoizolare, atât pe suprafețe opace (pereții clădirii), cât și vitrate (ferestre cu tâmplărie și geam termoizolante).

Dr. Ing. Horia Petran, Coordonator Proiect, INCD URBAN-INCERC”Ne interesează cum este anvelopată clădirea și un factor important este forța de muncă. Vrem să dezvoltăm și să livrăm pieței instrumente de calificare, apoi piața de formare să preia educația propriu-zisă”, spune dr.ing. Horia Petran (foto stânga), coordonator proiect. Potrivit unei estimări realizate de reprezentanții proiectului în 2012 – BUILD UP Skills QualiShell vine ca o continuare a proiectului BUILD UP Skills România (ROBUST) – necesarul de forţă de muncă estimat în sectorul construcţiilor pentru orizontul de timp 2020 este de 152.000 de lucrători (scenariul optimist) din care circa 68.000 sunt muncitori necalificaţi. Din totalul de 152.000, necesarul de calificare pentru ocupaţia de izolator este de 21.800 de lucrători iar pentru cea de asamblator-montator tâmplărie de 4.700 de lucrători.

”Muncitorul trebuie să-și asume responsabilitatea cantitativă și calitativă a lucrării, sub o minimă îndrumare”, spune Cristian Groza, manager proiect QETICS. Parteneriatele ce vor lua naștere în urma implementării proiectului vor viza întregul lanț: învățământ, producție, execuție.

Și pentru că a venit vorba despre producție, să ne aplecăm un pic asupra consecințelor pe care apetitul în creștere pentru termoizolare le are asupra producătorilor de materiale de construcție care țintesc segmentul rezidențial.

Fabrica Xella, Paulesti„În 2013, mare parte din investițiile rezidențiale au vizat segmentul locuințelor unifamiliale, unde decizia de cumpărare aparține, în bună măsură, clienților finali. Așa se explică interesul crescut pentru produse de zidărie de calitate superioară, care asigură un nivel ridicat de izolare termică”, declară Marius Dragne, CEO Xella Ro, companie ce produce și comercializează în România o gamă extinsă de soluții constructive de zidărie termoizolantă, sub brandul YTONG. „Izolarea termică a locuințelor încă din faza de construcție a devenit o preocupare pentru clienții din România. Aceasta a condus la creșterea cererii de soluții complete YTONG pentru zidărie, astfel că vânzările Xella au avut un parcurs ascendent în ultimii trei ani”. În cifre, acest ”interes crescut” s-a tradus anul trecut printr-o creștere de peste 10% a vânzărilor companiei, până la aproximativ 9,8 milioane de euro.

Putem afirma, în concluzie, că termoizolarea a schimbat din temelii modul în care este tranzacționat segmentul rezidențial astăzi, mai ales că existența certificatului energetic al imobilului are, cel puțin teoretic, importanța sa în vânzarea unui imobil, însă și abordarea producătorilor de materiale de construcții.