Ce trebuie să știți despre recepția locuinței a cărei achiziție ați intermediat-o pentru un client?
Consultanța oferită de un agent imobiliar unui client nu ar trebui să se încheie odată cu decizia de cumpărare a locuinței. ”Vizitatorii portalului Imobiliare.ro sunt dispuși, în proporție de 43%, să plătească comisionul agenților dacă știu pentru ce dau banii, adică dacă agentul le oferă servicii concrete”, a spus Adrian Erimescu, cofondator și CEO Imobiliare.ro, citând un studiu realizat de portalul imobiliar, în alocuțiunea sa din cadrul panelului dedicat segmentului de real estate la Foreign Investors Summit, eveniment organizat în perioada 26-28 octombrie de către Business Review.
Or,sfătuirea clientului care tocmai a hotărât să cumpere o locuință și după luarea acestei decizii face parte din serviciile care pot fi oferite de către un agent imobiliar profesionist. Un moment important al achiziției unui apartament este momentul recepției acestuia.
„De preferat este ca recepția apartamentului să se realizeze în prezența unui reprezentant al constructorului sau a unui inginer din partea dezvoltatorului – o persoană avizată, capabilă să răspundă întrebărilor de ordin tehnic venite din partea clientului. În cazul proiectelor Adama, pe lângă pregătirea tehnică temeinică a reprezentanților noștri, clientul poate oricând consulta cartea tehnică a proiectului pentru verificări”, declară Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama Group.
Reprezentanții Adama au identificat opt aspecte cărora este bine ca proaspătul cumăpărător să le acorde o atenție sporită. Le redăm mai jos, pentru ca voi să le puteți transite mai departe clienților voștri.
PRINCIPALELE PUNCTE CĂRORA CLIENTUL SĂ LE ACORDE ATENȚIE CRESCUTĂ |
|
Instalații electrice |
Verificarea funcționalității acestora, a tabloului electric și a siguranțelor și puterea instalată |
Instalații sanitare |
Funcționarea pompelor, sistemul de recirculare a apei, sistemul de evacuare a apelor și deșeurilor menajere |
Aspecte tehnice ale clădirii |
Structura de rezistență (cel mai important aspect) |
Lifturi |
Buna funcționare și valabilitatea verificărilor |
Finisaje |
Corespondența cu proiectul (materialele folosite să fie cele care figurează în proiect), prize – funcționalitate și număr, parchet fără rosturi distanțate, finisarea pereților, tâmplăria PVC – părți mobile perfect funcționale etc. |
Instalații termice |
Buna funcționare a centralei termice și a aparatelor de aer condiționat (dacă există) |
Părțile exterioare |
Balcoane, terase și aspectul finisajelor, existența unei pante de scurgere către gurile de preluare a apelor pluviale (recomandate și teste la fața locului), stabilitatea balustradei etc. |
Ghene de instalații băi și bucătării |
O ghenă curată, fără apă și fără scurgeri pe coloane |
Ce implică procesul de predare-primire?
În general, procesul de predare-primire este momentul în care clientul face o ultimă vizită pentru a analiza apartamentul recent achiziționat. În particular, această predare-primire implică mai ales componenta tehnică a apartamentului, aceasta fiind principala sursă a unor eventuale probleme ulterioare.
Recepția apartamentului are, de obicei, două forme: la nivel de vicii aparente, când clientul vine singur și constată starea apartamentului la momentul la care îl preia, dar și la nivel de eventuale vicii ascunse, noul proprietar venind însoțit de aceasă dată de un expert tehnic în măsură să întreprindă și verificări pentru depistarea unor vicii ascunse.
Dezvoltatorii serioși, cu renume în piață, permit clienților să vină însoțiți de orice tip de specialist (expert în hidroizolații, instalații, structură de rezistență etc.), dar clientul ar trebui să se intereseze îndeaproape de pregătirea persoanei alături de care vine. Nu sunt puține cazurile în care clienții vin alături de diletanți care le furnizează mai mult informații eronate sau de mică importanță.
Ce să verifici la recepția apartamentului?
Recepția apartamentului ar trebui efectuată pe mai multe direcții pentru a fi acoperitoare. În primul rând, verificarea atentă din punct de vedere juridic, incluzând aici autorizația de construire, procesul-verbal de recepție a lucrării, cadastru etc. De fapt, această verificare ar trebui făcută și în momentul în care se realizează dezmembrarea apartamentului și se efectuează cadastrarea locuinței.
Clientul ar trebui să fie atent și ca, în cadastru, să figureze exact ceea ce achiziționează și să nu existe elemente suplimentare sau lipsă în realitate față de plan.
Verificarea tehnică este a doua etapă și cea mai importantă, iar natura verificărilor se realizează în funcție de fiecare speță în parte. De exemplu, pentru apartamentele aflate la ultimul etaj, clientul are trebui să vină însoțit de un expert în terase și acoperișuri. Totodată, dezvoltatorii de încredere oferă la recepția apartamentului un manual de utilizare a apartamentului, în care sunt clar menționate toate detaliile necesare pentru o bună funcționare și întreținere.