Preferințele românilor și modul în care se raportează aceștia la piața imobiliară s-au schimbat în cadrul contextului pandemic, conform studiului realizat de compania de cercetare Unlock Research la solicitarea Imobiliare.ro.
Înclinația românilor de a a deține casele în care locuiesc rămâne aceeași, însă era Empatiei și Selectivității i-a făcut pe aceștia mai conștienți de ei înșiși și de ceilalți, i-a ajutat să spargă zidurile și să redescopere adevăratul sens.Totodată selectivitatea a venit și cu propriile provocări. Cel puțin asta arată o parte din concluziile studiului de piață realizat în luna mai a acestui an.
Preferințele românilor și modul în care se raportează oamenii la o proprietate sunt diferite față de cele dinaintea pandemiei
Românii au evoluat treptat, trecând prin diferite faze. În ceea ce privește tipul de proprietate pe care și-l doresc se observă un interes crescut pentru case/vile. Studiul relevă faptul că un procent mare (31%) dintre cei chestionați își doresc spații deschise, infuzie de natură, și acordă o atenție sporită problemelor legate de un mediu cât mai curat, pandemia făcându-i pe oameni mult mai atenți spre condițiile și standardele lor de viață.
Astfel că 31% dintre participanții studiului optează pentru case/vile (proprietăți pentru care ar plăti 100.000 de euro). Un procent de 8% sunt interesați de apartamentele cu o camera (pentru care ar plăti mai puțin de 60.000 euro), 36% optează pentru apartamentele cu 2 camere (pentru care ar plăti între 40.000 – 80.000 de euro), 19% aleg apartamentele cu 3 camere (pentru care dispun de un buget de peste 80.000 de euro) și 6% de apartamentele cu 4 camere ( pentru care ar plăti peste 80.000 de euro).
Când vine vorba despre puterea de cumpărare, analiza pe cele șase orașe arată că în București 58% dintre cei care caută o locuință, o și achiziționează (devin buyers), în vreme ce doar 50% rămân la stadiul de intenție (intenders). În Iași, 73% devin cumpărători, iar 14% sunt intenders, în Cluj 62% sunt cumpărători, iar 10% intenders, în Constanța 64% cumpărători, iar 10% intenders, în Brașov 75% cumpărători, 9% intenders, în Timișoara 72% cumpărători și doar 8% intenders.
Selectivitate privind criteriile legate de preț, locație, calitate, zonă. Mai mult accent pentru o viață mai bună
Studiul relevă o creștere ușoară și o maturitate mai mare pe piață a oamenilor, prin faptul că acordă o atenție sporită caracteristicilor unei proprietăți. Românii pun un accent mai mare pentru o viață mai bună și confortabilă și sunt mai flexibili în ceea ce privește numărul de camere. Totodată sunt mai concentrați pe „calitatea/utilitatea” locului. Românii sunt interesați de suprafață/dimensiune și pe o bună partiționare a locuinței, condițiile de locuit fiind mai importante decât numărul de camere, se arată în studiu. Acest lucru vine și din percepția (în special pentru clădirile noi), aceea că suprafețele sunt foarte mici și de multe ori în cazul apartamentelor, al doilea dormitor este foarte mic (chiar, 7-9 mp – mai mult un birou / jumătate de cameră).
În ceea ce privește prețul, este important să se știe dacă este cu, sau fără TVA (în cazul clădirilor noi) și ce este inclus în acesta (cum ar fi parcările). De asemenea studiul mai arată că mai mult de jumătate dintre cei chestionați aleg blocurile noi, în detrimentul celor vechi.
Studiul a fost realizat pe 600 de respondenți din cele 6 orașe (Timișoara, Cluj, Brașov, București, Constanța, Iași).