Piața rezidențială din Arad este în scădere, atât în privința contractelor, cât și a vânzărilor, spune Emanuel Bistrian, dezvoltatorul ansamblului rezidențial Westfield situat în zona de nord-vest a orașului pentru care investiția totală s-a ridicat până acum la circa 15 milioane de euro și a cărei construcție se va finaliza în următorii 7-10 ani, când va ajunge să cuprindă între 1.600 și 2.000 de unități. Cel mai important factor care a influențat-o a fost, în opinia sa, instabilitatea politică.
Anul 2018 a adus cu sine scăderi ale vânzărilor, prețuri mai mari pentru materialele de construcții și majorări ale costurilor cu manopera, spune CEO-ul Westfield, adăugând că încă din 2017 a observat unele probleme la nivelul pieței imobiliare locale.
“Noi din toamna anului 2017 am simțit această criză. Am vorbit cu notarii cu care lucrăm. Toți au văzut o scădere de circa 30% a tranzacțiilor. Bineînțeles, în 2018 s-a accentuat foarte mult în contextul instabilității poțitice, a majorării ROBOR și a creșterii cursului leu/euro”, ne-a declarat Emanul Bistrian.
Dezvoltatorul susține că o calmare a climatului politic, eventual un Guvern nou, mai stabil, ar putea ajuta la reglarea situației de pe piața imobiliară, în timp ce o criză în Europa, sau chiar și în Statele Unite ale Americii, ar duce la accentuarea problemelor.
“Am avut mai mulți clienți care au zis că vor să se întoarcă în țară, dar până nu se stabilizează situația politică nu vor face această mișcare”, ne-a mai spus CEO-ul Westfield, menționând, totodată, că pe parcursul lui 2018 a vândut mult către cumpărători străini, fie ei expați, fie români care locuiesc peste hotare, dar își doresc să se mute din nou în aici, pentru că aceștia nu au fost afectație de situația internă din țara noastră.
Cu toate acestea, Bistrian recunoaște că, în prezent, climatul din sectorul este complet diferit față de cel existent în urmă cu un deceniu când a apărut așa-numită bulă imobiliară. “Nu este situația de atunci la nivel global, e mai multă stabilitate în piață. Față de 2008, au ieșit de pe piață mulți care nu erau profesioniști. Atunci toată lumea era dezvoltator imobiliar. În plus, nu se mai cumpără speculativ cum se întâmpla în acea perioadă”, ne-a explicat el.
Ce soluții a găsit dezvoltatorul pentru a depăși problemele de pe piață
Pentru a fi cu un pas înaintea problemelor de pe piața locală, dezvoltatorul Westfield a lansat pe piață un nou produs, mai accesibil, numit Westfield Suits (apartamente în vile/suite). Astfel, la mai puțin de o lună până la finalul anului, Bistrian spune că în 2018 a vândut 30 de unități în cadrul ansamblului rezidențial, față de 39 în 2017, și că din luna august au fost cumpărate și 17 suite.
“Pot spune că noi suntem peste nivelul de anul trecut, dar concurența noastră a vândut cam la jumătate față de 2017, ceea ce e semnificativ”, ne-a declarat el.
Un alt element care a făcut diferența, în opinia sa, a fost faptul că echipa Westfield s-a concentrat mult mai mult pe oferirea unor servicii cât mai bune rezidenților, fapt care s-a putut observa și la nivelul vânzărilor. “52% din cei care au cumpărat în Westfield în 2018 au făcut acest lucru la recomandările venite de la rezidenții noștri”, a spus Bistrian.
Forța de muncă din construcții, un alt obstacol semnificativ
O altă provocare s-a dovedit a fi în 2018 găsirea forței de muncă din sectorul construcțiilor, dezvoltatorul fiind nevoit să aducă echipe chiar și de la sute de kilometri depărtare.
“Forța de muncă din construcții a fost o reală problemă. Ne-a împins să căutăm soluții alternative. Dezvoltăm soluții pe partea de case modulare, prefabricate, care ar fi acceptate de piață. Ar fi o ofertă alternativă pentru că suferim la acest capitol, în special, într-un oraș ca Arad unde fabricile au absorbit forța de muncă. Trebuie să aducem echipe din Bistrița sau Piatra Neamț”, ne-a explicat CEO-ul Westfield.
Dezvoltatorul a încercat, de asemenea, să își fidelizeze constructorii de-a lungul timpului.
“Lucrăm cu aceleași echipe de 6-7 ani. Acest lucru ne-a ajutat să putem să ținem pasul, dar cu toate eforturile noastre tot am avut anumite întârzieri pentru că nu am reușit să aducem constructori noi la prețuri la care să ne încardăm într-o marjă cât de cât bună”, a mai spus Emanuel Bistrian.
Cumpărătorii au ajuns să “sufle și în iaurt”
Dezvoltatorul Westfield a discutat și despre comportamentul cumpărătorilor în 2018. Acesta susține că, în prezent, clientul este tot mai pretențios, mai atent, iar acest lucru a făcut ca produsele să evolueze.
“Au fost făcute îmbunătățiri pe parcurs pentru că astfel de cumpărători vor apărea tot mai mult de acum, mai ales în urma unor experiențe negative sau a situațiilor auzite din presă. Cumpărătorii suflă și în iaurt. Sunt mult mai precauți”, a declarat Bistrian.
Pe de altă parte, aceste lucruri țin și de reputația dezvoltatorului, spune el. “Noi am încercat să fim tot timpul cu cel puțin un pas înainte în tot ceea ce oferim. Din perspectiva aceasta cred că nu vom avea de suferit în următoarea perioadă”, a mai menționat acesta.
CEO-ul Westfield susține, totodată, că aceste tendințe ale comportamentului cumpărătorului se vor perpetua și în 2019, iar pe măsură ce piața va încetini, clientul va deveni și mai sceptic și mai reticent. “Ne îndreptăm spre o situație de tipul <buyer’s market> unde cumpărătorii vor avea mai multe avantaje ca vânzătorul”, a mai explicat el.
Ospitalitatea și facilitățile vor face diferența în 2019
Dezvoltatorul ansamblului rezidențial din Arad susține că grija față de rezidenți și facilitățile puse la dispoziția comunității create sunt importanți factori diferențiatori care aduc succesul pe piață, iar în 2019 acesta spune că va lucra și mai mult în aceste direcții.
“Ne propunem să ne ocupăm și mai bine de rezidenții noștri. Vedem acest lucru ca pe un element diferențiator într-o piață care e ușor indiferentă sau nu reușește să performeze pe partea de ospitalitate la nivelul la care ar fi normal. Și noi mai avem de învățat, dar vedem aici o oportunitate în perioade mai dificile”, ne-a declarat Emanuel Bistrian.
Acesta a mai adăugat că ansamblul se va extinde în 2019 pentru o oferi locuitorilor noi facilități, pe lângă piscina exterioară, sala de fitness, grădinița și sala de evenimente existente deja.
“În ianuarie vom lansa piscina interioară. Tot în 2019 vom lansa și sala de cinema și cel puțin un teren de tenis. Avem și un proiect de a deschide o școală publică, gestionată de o comunitate privată, în toamna anului viitor”, ne-a mai spus el adăugând că proiectul în sine “a fost gândit ca un mic oraș”.
Acesta a mai adăugat că, până acum, s-a investit un milion de euro doar în facilitățile aferente ansamblului. “Am încercat să venim cu o gamă cât mai largă de facilități. Ospitalitatea ne diferențiază, este motivul pentru care am avut succes în 2018 în condițiile în care concurența a stagnat”, a mai explicat Bistrian.
În plan este și un centru comercial cu o suprafață de 10.000 de mp, despre care dezvoltatorul spune că reprezintă un proiect pe termen mai lung și că se va concretiza odată cu extinderea cartierului.
Acest articol face parte din proiectul editorial Imobiliare.ro „2018 vs 2019| Evoluție, trenduri, provocări” prin care ne dorim să arătăm adevărata situație a pieței imobiliare din România, să oferim o retrospectivă a anului 2018, dar și perspectivele pentru 2019 în domeniu, așa cum sunt văzute ele prin prisma unora dintre cei mai mari jucători care activează în țara noastră.