Dezvoltatorii ar putea fi cei care, pe viitor, vor transfera 1% din profitul obținut pentru a strânge bani în Fondul de Solidaritate “Locuințe pentru tinerii români”, menit să-i ajute cu avansul pe cei care vor să-și cumpere o casă.
“Dreptul la un nivel de trai decent include dreptul cetățeanului la condiții rezonabile de viață, care să-i asigure lui și familiei sale un trai civilizat, decent. Se consideră, totodată, că un nou drept al omului este dreptul la un nivel de viață decent. Noțiunea de nivel de viață decent include, ca un minimum, pe lângă dreptul la alimentație și îmbrăcăminte, și dreptul la o locuință satisfăcătoare. Prin Fondul de Solidaritate <Locuințe pentru tinerii români> se doresc: susținerea tinerelor familii aflate la început de drum, încurajarea creșterii natalității și stimularea tinerilor de a rămâne în țară și chiar de a se stabili în mediul rural, prin asigurarea unui spațiu de locuit propriu” – acestea sunt, pe scurt, elementele de la care a pornit această inițiativă legislativă înaintată Senatului în luna iulie de un grup de parlamentari PSD și ALDE.
O lună mai târziu, propunerea primea aviz favorabil din partea Consiliului Economic și Social și din partea Consiliului Legislativ, pentru ca ulterior să fie trimisă la comisii.
Luna aceasta, s-a făcut un nou pas pentru transformarea Fondului de Solidaritate “Locuințe pentru tinerii români” în realitate. Propunerea legislativă a primit aviz favorabil de la Comisia pentru administrație publică, cu majoritate de voturi. La fel și de la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități, apoi a fost analizată în două ședințe comune de Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și de către reprezentanții Comisiei economice, industriilor și serviciilor. Aici au apărut și o serie de amendamente, cel mai important dintre ele fiind legat de firmele care vor ajunge, efectiv să contribuie la strângerea acestor fonduri.
În varianta propusă inițial se menționa că ar fi vorba despre așa-numitele “societăți comerciale profitabile”, adică firmele cu un profit brut minim de 1 milion de lei la finalul ultimului an fiscal. Acestea urmau să transfere 1% din profit către Fondul de Solidaritate “Locuințe pentru tinerii români”. Sumele transferate se considerau cheltuieli deductibile.
Odată cu unul dintre amendamentele admise cu majoritate de voturi, s-a restrâns semnificativ numărul firmelor care ar urma să cotizeze, fiind luate în considerare doar societățile ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 4110 și 4120.
Codul CAEN 4110 Dezvoltare (promovare) imobiliară include firmele care se ocupă cu dezvoltarea proiectelor de construcții pentru clădiri rezidențiale și nerezidențiale, prin reunirea mijloacelor financiare, tehnice și fizice pentru realizarea proiectelor de construcții în vederea vânzării ulterioare.
Cele aferente codului CAEN 4120 au ca activitate construcția tuturor tipurilor de clădiri rezidențiale (de la case unifamiliale la blocuri), construcția tuturor tipurilor de clădiri nerezidențiale (de la fabrici și ateliere la spitale, școli, săli de sport, garaje, depozite și chiar edificii religioase), asamblarea și ridicarea construcțiilor din prefabricate pe șantier, respectiv modificarea și renovarea structurilor rezidențiale existente.
Sunt excluse firmele de arhitectură și inginerie, cele de management al proiectelor pentru construcții, respectiv cele care se ocupă cu construcția de instalații industriale.
Cel de-al doilea amendament aduce în discuție persoanele eligibile pentru obținerea unui astfel de ajutor. Este vorba despre tineri, cu vârste sub 35 de ani, căsătoriți, care vor să-și cumpere o locuință în rate, dar nu au posibilitatea de a achita avansul. În același timp, tinerii care aplică pentru finanțare trebuie să îndeplinească “condițiile de creditare presupuse de programul O familie, O casă sau pe cele produse de creditarea directă, prin bancă”.
O familie, O casă a fost un program extrem de strict la nivelul criteriilor de eligibilitate care, deși a fost promulgat de președinte, nu a fost funcțional efectiv la nivelul pieței. Între timp, a fost înlocuit de Noua Casă, iar băncile au și dat startul împrumuturilor prin acest program. Criteriile de eligibilitate sunt aceleași ca la Prima Casă, avansul este cel care face diferența.
Este vorba despre 5% pentru toate categoriile de locuințe finalizate, indiferent de vechime, pentru o valoare de achiziție de cel mult 70.000 de euro, respectiv de 15% pentru locuințele noi sau consolidate nu mai vechi de 5 ani, cu o valoare de achiziție de până la 140.000 de euro.
În forma inițială a propunerii legislative pentru înființarea fondului de solidaritate se menționează că suma pe care o poate obține o persoană pentru avans nu poate fi mai mare de 15% din prețul imobilului și nu poate să depășească 15.000 de euro.
Banii ar urma să fie returnați, eșalonat, în 10 ani, începând cu anul șase de la obținerea lor, în rate lunare egale care cumulate cu cele ale creditului nu vor depăși 1/3 din veniturile familiei. În plus, aceste sume nu ar urma să fie purtătoare de dobânzi.
Citește și: Efectele pandemiei pe piața rezidențială din București, în câteva grafice simple