Pe piaţa din România, doar 25% din tranzacţiile imobiliare sunt intermediate de agenţi, în timp ce în alte state procentul poate ajunge până la 95%, potrivit unei analize a RE/MAX.
Câte tranzacții sunt intermediate, în România, de brokerii imobiliari? O întrebare pe care și-o pun deseori agenții și brokerii imobiliari români. Reprezentanții companiei de consultanță imobliară RE/MAX spun că au găsit răspunsul, în urma unei analize: 25% dintre tranzacții sunt încheiate printr-un agent sau broker imobiliar.
„În acest moment, pe piaţa din România, procentul tranzacţiilor intermediate de un agent imobiliar este de doar 25%. Prin comparaţie, în Canada, 95% din trazacţii se realizează prin intermedierea oferită de un agent imobiliar, iar în alte ţări din Vestul Europei procentul ajunge la 65%”, declară Răzvan Cuc, director regional RE/MAX România.
De ce doar un sfert din tranzacțiile cu locuințe se desfășoară cu ajutorul unui broker imobiliar? În primul rând pentru că, de multe ori, acest ajutor nu prea există, cred reprezentanții RE/MAX: ” Această diferenţă majoră este dată, cu precădere, de lipsa încrederii clienţilor în agenţii imobiliari. De foarte multe ori, clienţii nu au primit un beneficiu major prin colaborarea cu un agent imobiliar”.
Să vedem și partea plină a paharului: faptul că 75% din tranzacții se fac fără un agent imobiliar înseamnă că potențialul pieței este uriaș. Ce este de făcut pentru a exploata acest potențial? „Credem că şi pe piaţa din România, ca şi pe alte pieţe europene, ar trebui să existe reprezentarea exclusivă prin care un agent imobiliar să reprezinte interesele unei singure părţi – cumpărător sau vânzător. În acest fel acesta va găsi cele mai bune variante pentru partea pe care o reprezintă, iar clientul va fi mult mai mulţumit”, spune Răzvan Cuc (foto stânga).
Iar mulțumirea clientului se traduce prin business nou. „Recomandările sunt un criteriu important după care un client alege agentul”, precizează directorul regional al RE/MAX România, menționând că educația profesională este un alt vector important. „Pentru a veni în sprijinul pieţei, dar şi pentru a susţine birourile ce se afiliează reţelei noastre, dezvoltăm continuu programe de training, adaptate pentru piaţa locală şi croite special pentru nevoile agenţilor imobiliari. În plus, întreprindem acţiuni concrete de educare a pieţei, pentru a schimba imaginea agentului imobiliar în România.”