Light Dark

Românii pot fi uneori reticenți în a lucra cu un agent imobiliar atunci când se află în căutarea unei noi locuințe. Cumpărătorii au o serie de cerințe de la agenți și așteaptă ca ei să dea dovadă de profesionalism și să le ofere informațiile de care au nevoie pentru a lua o decizie corectă atunci când fac această investiție, deci “să merite” comisionul solicitat.

comisionul_agentilorCei mai mulți potențiali clienți sunt de părere că agenții imobiliari trebuie să facă tot ce este posibil pentru a negocia un preț cât mai bun pentru proprietatea pe care vor să o cumpere, potrivit unui studiu realizat de Imobiliare.ro. Alții sunt de părere că reprezentantul agenției imobiliare trebuie să le ofere asistență juridică pe parcursul procesului de achiziție.

De menționat sunt și dorința clientului ca agentul să selecteze proprietăți potrivite în conformitate cu preferințele sale, să îi comunice nu doar avantajele, ci și dezavantajele cumpărării unei anumite locuințe și să îi ofere informații relevante cu privire la zona unde vrea să cumpere o proprietate.

Există și o serie de informații pe care clienții vor să le afle atunci când lucrează cu un agent. Cei mai mulți își doresc să afle dacă anunțul publicat online pe care l-au găsit mai este valabil sau nu și dacă există posibilitatea negocierii prețului proprietății de care sunt interesați.

Infografic – ce informații vor clienții de la agenții imobiliari

interesul clientilor

De ce încearcă unii cumpărători să ajungă direct la proprietar

Circa 32% dintre românii care caută o locuință online și găsesc un anunț care îi interesează încearcă să evite discuția cu reprezentanții unei agenții imobiliare și să ajungă direct la proprietar. Unii caută în numeroase surse încercând să identifice anunțul publicat de proprietar, alții află adresa apartamentului sau casei de care sunt interesați și merg acolo fără agent pentru a încerca să intre în contact cu proprietarul sau chiar merg la o vizionare pentru ca mai apoi să îi propună vânzătorului o discuție privată. Alții recurg la metode extreme pentru a nu lucra cu un agent, inclusiv să viziteze zona, pentru că nu au adresa exactă, și să încerce să identifice singuri proprietatea aflată la vânzare și vânzătorul vorbind cu vecinii.

DSC_6737

Dar care sunt motivele care îi fac pe români să fie reticenți în relația cu agenții imobiliari?

De multe ori, cumpărătorii de proprietăți imobiliare nu văd plus valoarea adusă de un agent într-o astfel de tranzacție.

“Este un cerc vicios. În momentul în care consultă 5-10 colegi și află că anunțul nu mai este valabil sau întreabă adresa și nu i se răspunde sau este indus în eroare, ajunge la concluzia că mai bine devine el agent imobiliar și caută singur proprietatea”, a declarant David Grigorescu, prim-vicepreședinte al Asociației Profesionale a Agenților Imobiliari din România (APAIR) în cadrul ediției de la București a evenimentelor din seria Clubului Profesioniștilor în Imobiliare, organizate de Imobiliare.ro.

Viorel Mohorea, reprezentant Coldwell Banker Affiliates of Romania, este și el de părere că de multe ori clientul nu vede plus valoarea pe care un consultant o poate da pe parcursul procesului de cumpărare a unei locuințe, motiv pentru care susține că o soluție ar fi cea de a îi explica acestuia cât mai detaliat care sunt serviciile ce îi sunt puse la dispoziție.

Dar aceasta nu este singurul tip de client cu care se confruntă agenții. „Mai sunt și cei care pur și simplu nu vor să plătească. Nu consideră necesară plata acestui serviciu doar pentru că au sunat la un număr de telefon și au primit răspuns la întrebări sau pentru că sunt însoțiți la vizionarea unei proprietăți”, a mai explicat Mohorea.

O soluție la această problemă întâlnită în piață ar fi, conform spuselor Rafaelei Nebreda, managing partner Imoteca, reprezentarea unei singure părți în procesul de tranzacționare. Astfel, dacă agenția reprezintă, spre exemplu, un dezvoltator imobiliar, clientul nu mai este nevoit să plătească un comision agentului prin intermediul căruia cumpără locuința de care este interesat.