Este femeie, antreprenor imobiliar internațional, broker în orașul american San Francisco, doctor în economie și vorbește patru limbi străine. Lucrează în real estate de 13 ani și are expertiză nu doar pe piețele americane, ci și pe cele din Europa de Est și Mexic, este un bun negociator și un profesionist când vine vorba despre marketing și tehnologii în imobiliare. Și dacă toate acestea nu sunt de ajuns, vă spunem că ocupă și poziția de Ambasador Global pentru România, Moldova și Georgia la National Association of Realtors, cea mai mare organizație din SUA dedicată agenților imobiliari cu peste 1 milion de membri, și este și Vicepreședintele Comisiei de Marketing și Networking din cadrul Federației Internaționale Imobiliare (FIABCI). Vă invităm să aflați, în continuare, mai multe despre românca Alina Aeby și despre provocările unei cariere în real estate, atunci când locuiești peste hotare.
Înainte să plece din România, Alina Aeby a obținut un doctorat în economie cu specializare în globalizare de la Institutul de Economie Națională și nu a lucrat nici măcar o zi în imobiliare. În schimb, a făcut jurnalism de radio și presă scrisă, marketing, PR, fundraising și vânzări. Încă de la început era pasionată de domeniul relațiilor internaționale, de ideea de globalizare și de interdependență economică.
Deși la prima vedere toate acestea nu au mare legătură cu imobiliarele, fiecare experiență a modelat-o și ghidat-o să obțină o carieră de succes în real estate. “Nu m-am gândit de la început la o carieră în imobiliare. În România, am lucrat în domenii complet diferite, dar care mai târziu și-au demonstrat aplicabilitatea în imobiliare. Când am ajuns în San Francisco, m-am gândit că voi face cercetare, voi lucra pentru alte companii și chiar am lucrat pentru o companie de biotehnologie pentru o vreme. Totul trebuia să aibă o legătură cu afacerile internaționale pentru mine”, ne-a mărturist Alina Aeby.
În scurt timp a realizat însă că își dorește să aibă propria afacere, pe care să o crească punându-și în practică experiența și cunoștințele acumulate pe tot parcursul său profesional de până atunci.
“Consultanța independentă părea soluția cea mai clară, dar întâmplarea a făcut ca o experiență imobiliară personală neplăcută, cu ramificății legale, să îmi deschidă apetitul pentru profesie”, ne-a explicat ea.
“Mai târziu, am conectat practica mea imobiliară din San Francisco la restul lumii, am devenit consultant imobiliar internațional, Ambasador NAR pentru România, Moldova și Georgia și Vicepreședinte al Comisiei de Marketing și Networking pentru FIABCI”, a mai adăugat Aeby.
De altfel, cea mai mare reușită pe care consideră că a obținut-o în carieră este legată de modul în care a izbutit să îmbine afacerea sa în imobiliare pe plan local și internațional și de faptul că a ajuns să abordeze imobiliarele ca pe un domeniul multidisciplinar. “Am mai multe activități care au legătură cu domeniul, de la practica imobiliară efectivă, aplicații tehnologice, social media și până la educație și voluntariat”, ne-a spus ea.
O altă mare reușită este, în opinia sa, faptul că prin cariera de peste hotare a reușit să devină mult mai apropiată de România și de români, aducându-și contribuția pe piața noastră imobiliară ca voluntar. “Combinația de afacere și voluntariat este foarte importantă pentru mine, îmi aduce multe satisfacții, este o îmbinare ideală de practică și teorie și o oportunitate de a împărtăși altora din experiența mea și de a învăța din a altora”, a mai adăugat Alina Aeby.
Ce înseamnă să fii femeie în imobiliarele din SUA
În State, foarte mulți dintre agenții imobiliari care lucrează, în special pe piața rezidențială, sunt femei. “La început cred că a fost percepută ca o profesie flexibilă, pe care femeile o încep din necesitate, care le aduce un venit pe când își cresc copiii. Desigur, cred că este o prejudecată. În realitate, este o profesie foarte complexă, care cere mult timp și dedicare. Nu este o slujbă de la 9 la 17”, spune Alina Aeby.
“Și în domeniul imobiliar, ca în orice carieră pe care o iei în serios, eforturile sunt mari și susținute. Este o profesie liberală și o afacere independentă, unde concurența este acerbă, fie că ești femeie, fie că ești bărbat”, ne-a mai explicat ea.
Pe alte segmente din piață, bărbații conduc. Dar și aici încep să își facă apariția, încetul cu încetul, femeile. “Sectorul comercial este dominat de bărbați. Există ideea preconcepută că femeile excelează în domeniul rezidențial pentru că au mai multă empatie și clienții sunt emoționali, pe când imobiliarele comerciale necesită bărbați care își ascund emoțiile și sunt buni la matematică pentru a calcula index-uri și a face studii de fezabilitate”, ne mai povestește reprezentanta NAR.
“Acum, vedem mai multe femei în domeniul comercial, pentru că da, sunt multe femei care sunt bune la matematică și știu să calculeze în Excel și și-au dat seama că nu au de ce să fie intimidate”, adaugă aceasta.
Alina Aeby ne-a vorbit și despre propria sa experiență pe piața imobiliară americană și despre primii săi pași în domeniu.
“Din afară, cariera imobiliară pare strălucitoare și plină de farmec. În realitate, nu este chiar așa de ușor să fii agent imobiliar. Fiecare piață locală și țară are caracteristicile și obstacolele sale. În San Francisco, după ce am obținut licența de agent imobiliar a statului California, am devenit Realtor, membră a asociației locale și a MLS-ului local, mi-am dat seama de complexitatea pieței din câteva perspective – competiția pentru un inventar în permanență limitat, competiția unei bresle foarte diverse din punct de vedere etnic, național și cu un standard educațional ridicat și nenumăratele legi și restricții legale locale, în care trebuie să devii specialist”, ne-a spus ea.
Au urmat și provocările, începând cu găsirea primilor săi clienți și convingerea lor că îi poate reprezenta cu succes într-o tranzacție. Iar obstacole s-au ivit și ulterior. Odată, când reprezenta un cumpărător în San Francisco, un oraș cu legi foarte drastice pentru protecția chiriașilor și cu limite clare pentru proprietarii de imobile, simplul mucegai i-a dat mari bătăi de cap.
Era vorba despre o clădire cu trei apartamente, plus unul amenajat ilegal în garaj. În acesta din urmă, locuia un chiriaș care avea o boală incurabilă și era protejat prin lege. Aici inspecțiile au depistat un caz grav de mucegai.
Astfel, să locuiești în acel apartament nu era sigur, mai ales în condițiile în care chiriașul avea imunitatea scăzută, mucegaiul trebuia îndepărtat de profesioniști, iar reprezentanții departamentului de inspecții pentru imobile din cadrul primăriei San Francisco ar fi putut nu doar să îi amendeze pe proprietari, ci și să le ceară demolarea acelui apartament și relocarea chiriașului pe banii lor.
“Consecințele legale pe care le suportă un proprietar care evacuează un chiriaș protejat în San Francisco sunt severe. La toate acestea, se adaugă și cerințele băncii care acorda împrumutul”, ne-a explicat ea.
“Negocierea pe care am facilitat-o a cerut vânzătorilor să adreseze problema mucegaiului cu experți și o analiză de laborator care să indice că problema este rezolvată, protejarea legală a clientului meu, cumpărătorul, față de potențialele viitoare pericole de sănătate ale chiriașului, care a rămas în apartamentul ilegal”, a spus Alina Aeby, menționând, totodată, că a ajuns să apeleze inclusiv la serviciile unui avocat pentru a soluționa întreaga situație.
Totul s-a terminat însă cu bine pentru toate părțile implicate, în cele din urmă.”Din fericire pentru toată lumea, după un an, chiriașul protejat s-a mutat de bunăvoie, clienții mei au demolat apartamentul ilegal din garaj, au remodelat clădirea, pe care au vândut-o după alți doi ani, cu restul de chiriași și alte probleme legale. Profitul clientului meu – 500.000 de dolari net în 3 ani”, ne-a mai povestit ea.
Alina Aeby recunoaște că obligațiile personale și viața de familie fac încă lucrurile mai complicate pentru femei decât pentru bărbați chiar și în acest domeniu, dar este de părere că imobiliarele pot fi o opțiune profesională foarte bună pentru doamne și domnișoare.
“O carieră imobiliară poate fi grozavă pentru o femeie, dar nu pentru că programul este flexibil și pentru că este mai ușor să activezi în imobiliare când ai familie. Este un domeniu unde o femeie își poate pune în aplicare cunoștințele și creativitatea, pentru că își poate trasa și controla propria traiectorie profesională”, ne explică reprezentanta NAR.
Ea spune, totodată, că încearcă să îmbine mereu utilul cu plăcutul, viața profesională cu cea personală, și ajunge astfel să călătorească cu scop și de vacanță și de afaceri sau să lucreze cu persoane care i-au devenit colaboratori și prieteni.
“Îmi încarc <bateriile> prin lucruri care îmi fac plăcere – artă, film independent, spectacole și călătorii. Mă simt plină de energie și de multe ori îmi vin idei noi. Uneori poate fi un prânz cu un coleg, un client sau un prieten cu care am ceva în comun și cu care am o discuție interesantă. Îmi plac interacțiunile umane și mă încarcă cu energie. Eu cred că este important să îți faci timp pentru pasiuni și interese care nu au neapărat legătură cu profesia”, ne mărturisește aceasta.
Imobiliarele în Europa de Est
Din experiența pe care a acumulat-o în interacțiunile sale cu profesioniști în domeniu pe plan internațional, Aeby spune că se observă clar că țările din Europa de Est au un mod similar de abordare atunci când vine vorba de real estate și, în consecință, și probleme similare.
Cu toate acestea, ea consideră că România și Republica Moldova sunt două țări care au făcut progrese imense pe parcursul ultimilor ani.
“În România lucrez cu APAIR și în Moldova cu APAIM, ambele partenere ale NAR, cu membri care sunt Realtori și care promovează extensiv modelul de reprezentare exclusivă a listing-urilor și colaborarea dintre agenți prin MLS. În România, APAIR promovează acest sistem de mai bine de 10 ani. Bineînțeles, este și sistemul în care lucrez și am lucrat dintotdeauna și cred că este cel mai indicat pentru că previne confuzia și informațiile eronate, ajută la colectarea unor date reale de vânzare, duce la colaborarea dintre agenți și asigură cel mai bun rezultat pentru consumator”, ne-a spus Alina Aeby.
“Eu știu că sunt foarte multe agenți imobiliari extraordinari în ambele țări, care nu sunt Realtori și care își reprezintă clienții cu profesionalism, dar mi-aș dori să văd o unitate și o uniformitate în piață în privința eticii, a standardelor și practicii profesionale, care să dea o voce și o identitate breslei și eventual o lege imobiliară”, a concluzionat ea.