Încrederea românilor în agentii imobiliari a crescut în anul 2022. Peste 66% dintre cumpărători și vânzători, cu o nevoie activă, au interacționat cu un agent. Aceasta este una dintre concluziile celui mai nou studiu realizat de Imobiliare.ro în colaborare cu agenția de studii de piață Unlock Research.
Ultimul studiu realizat de Imobiliare.ro în colaborare cu Agenția de studii de piață Unlock Research, desfășurat în nov-dec 2022 pe un eșantion reprezentativ de cumpăratori și de vânzători activi în piața rezidențială arată că peste 66% dintre cumpărători și vânzători, cu o nevoie activă, au interacționat cu un agent (nu neapărat au tranzacționat) și 72% dintre aceștia se declară mulțumiți. Totodată studiul mai arată că gradul de colaborare este mai ridicat la vânzători și mai scăzut la cumpărători.
Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview), pe un eşantion de 656 de respondenți din șase orașe (Timișoara, Cluj Napoca, Brașov, Constanța, Iași și Constanța), atât vânzători cât și cumpărători care în ultimele 12 luni au fost activi în piață sau au intenția de a vinde sau de a cumpăra în prezent.
Deși este o profesie relativ nouă pe piața imobiliară, cifrele studiului arată totodată o evoluție a acestei ramuri ale industriei, cât și o siguranță crescută pentru consumatori în tranzacțiile imobiliare pe anul 2022, în contextul în care anul trecut, cererea de locuințe din marile orașe a înregistrat un declin semnificativ față de anul anterior, ajungând la 317.000 de potențiali cumpărători (față de 419.000 în 2021). Numărul de tranzacții imobiliare la nivel național a crescut ușor: 640.000 de tranzacții în 2022, față 624.000 de tranzacții în anul 2021.
“Anul 2022 a fost cel mai bun an din punct de vedere al absorbției de clienți din piața locală. Acest lucru se datorează faptului că într-o piață în continuă schimbare atât în ceea ce privește prețul proprietăților, cât și tendința migratoare din marile orașe către zonele periurbane, clienții cumpărători au apelat la agenția noastră chiar și doar pentru consultanță, având proprietatea sau după caz, cumpărătorii deja identificați. Acest fapt reflectă nevoia de orientare și expertiză în navigarea pieței imobiliare, mai ales în timpuri de incertitudine și volatilitate. Odată cu condițiile actuale din piață, vânzătorii caută același lucru ca și cumpărătorii, expertiză și consultanță, la care se adaugă și nevoia de a avea imobilul evaluat corect de către un partener de încredere, experimentat care să poată oferi informații exacte și opinii valoroase. Bineînțeles, reputația agentului imobiliar este probabil cea care atrage clienții, atât cumpărători, cât și vânzători”, explică Gabriel Grecu, FOXFORT Imobiliare
În ceea ce privește pregătirea profesională, cele mai importante organizații din domeniul imobiliar susțin o serie de inițiative pentru a oferi suportul necesar și pentru a contura cât mai clar statutul de agent în relația cu clienții.
Daniel Crainic, directorul de marketing Imobiliare.ro, “Este îmbucurător faptul că după ani de muncă, investiții în educație din partea unei părți importante din agențiile imobiliare se văd și rezultatele. Astăzi, încrederea vânzătorilor și cumpărătorilor în profesionșitii imobiliari este la cea mai ridicată cotă de când măsurăm acest aspect. Salutăm inițiativele în educație ale marilor agenții imobiliare din țară, ale asociațiilor profesionale precum APAIR sau CEIR și ne place să credem că avem și noi propria contribuție în a construi o piața imobiliară mai bună prin inițiativa noastră Imobiliare.ro HUB,” explică directorul de marketing Imobiliare.ro .
Citește și: Top 10 predicții pentru piața imobiliară din CEE-6 în 2023