Proiecte de regenerare urbană de anvergură gândite până în cel mai mic detaliu, sustenabile și conectate la pulsul orașului, investiții care au depășit un miliard de euro și au vizat inclusiv extinderea infrastructurii din proximitatea acestora și implicare în viața comunității prin inițiative educaționale, de mediu sau prin proiecte umanitare demne de lăudat. Pentru activitatea sa impresionantă din ultimii 20 de ani, dar și empatia și susținerea pe care o arată oamenilor care fac parte din comunitățile în care se află proiectele sale, Iulius este “Dezvoltatorul Viitorului”.
Dacă ar fi să rezumăm 2020 în doar câteva cuvinte, atunci putem spune că a fost un an imprevizibil, provocator, dar și un an al inovației. Cel puțin din perspectiva Iulius, singurul dezvoltator și operator de proiecte mixed-use de regenerare urbană din România, cu o experiență de peste 20 de ani în real estate.
Raluca Munteanu, Business Development Manager în cadrul companiei, ne explică de ce. În primul rând, 2020 a fost un an imprevizibil pentru că atunci când aveam toate semnalele că pandemia va lovi, nimeni nu și-a dat seama de amploarea și de gradul ei de agresivitate.
În al doilea rând, regulile s-au schimbat. A apărut “noua normalitate”, planurile de business au fost resetate și regândite, iar pentru a le implementa cu succes s-a depus mai mult efort.
2020 a fost însă și un an al inovației, lucru pe de-o parte benefic. Oamenii au fost scoși din rutină, s-au căutat noi soluții și s-au găsit noi mecanisme de lucru. Adaptarea rapidă și continuă a fost vitală, în contextul în care lucrurile se schimbau de la o zi la alta, spune Munteanu.
Empatie și solidaritate în timpul crizei sanitare
Pandemia a confirmat, totodată, aspecte pe care dezvoltatorul se baza deja și anume că valoarea unui business este dată de oameni și că solidaritatea și responsabilitatea față de ceilalți capătă o importanță și mai mare în aceste vremuri marcate de provocări și incertitudini.
Compania a dat dovadă de o serie de inițiative demne de laudă în perioada crizei sanitare și a apăsat parcă pedala de accelerație în această direcție pe care oricum o urma pentru a sprijini comunitățile în care sunt prezente proiectele sale.
Iulius a făcut donații directe și a lansat o platformă de facilitare a donațiilor către spitale, organizatorii de evenimente educaționale și de business au avut gratuitate în spațiile operate de companie pentru trei luni de la ridicarea restricțiilor și a fost inițiată pentru copii o platformă de întâlniri online cu Moș Crăciun.
Mai nou, compania s-au implicat inclusiv în campania de vaccinare a populației împotriva noului coronavirus prin punerea la dispoziția autorităților, cu titlu gratuit, a unor spații din cadrul proiectelor pe care le operează în patru mari orașe din țară – Iași, Timișoara, Cluj-Napoca și Suceava.
“Implicarea în comunitate este un tot, care urmărește dezvoltarea laturii sociale dincolo de funcționarea proiectelor noastre în beneficiul oamenilor. Atunci când reușești să faci performanță este important să o transferi și celor din jur” , ne-a declarat Raluca Munteanu.
“Impactul direct al proiectelor noastre este cât se poate de evident prin parcurile amenajate, locurile de muncă create, serviciile aduse mai aproape de oameni, însă nu mai puțin important este cel generat de acțiunile pe care le realizăm pe trei direcții – educație, mediu și comunitate. De ce aceste direcții? Pentru că educația are puterea de a fi un vector de atragere și retenție a talentelor în România, pentru că umanitatea și responsabilitatea față de ceilalți pot contribui la conturarea unor comunități mai unite și pentru că prin fiecare acțiune putem să asigurăm un mediu mai curat pentru generațiile următoare”, ne-a mai explicat Business Development Managerul Iulius.
Focus pe wellbeing și pe echilibrul work-live-play
Ideea de comunitate și importanța calității vieții celor care fac parte din aceasta sunt două aspecte care nu sunt trecute cu vedere în proiectele marca Iulius.
“Ne concentrăm pe proiecte de regenerare urbană, care au un rol extrem de important în dezvoltarea calității vieții. Și nu mă refer doar la angajații care vin aici, ci la întreaga comunitate, pentru că sunt investiții cu un impact benefic real, care răspund unor nevoi și așteptări reale”, a spus Raluca Munteanu.
“Proiectele noastre sunt gândite să funcționeze în folosul oamenilor și își traduc utilitatea în fericirea lor, prioritate pe care și-au setat-o chiar și pentru locul de muncă dincolo de motivația financiară. De aceea, proiectele noastre gravitează în jurul conceptului de <wellbeing>, oferind sinergie între retail, office, entertainment și parcuri, o semnătură distinctă a proiectelor Iulius”, a mai adaugat ea.
Dar ce înseamnă, de fapt, să te concentrezi pe <wellbeing>? Să-i ajuți pe oameni să-și eficientizeze timpul punând la dispoziția lor toate serviciile de care au nevoie într-un singur loc, să le oferi diverse opțiuni de petrecere a timpului liber și de relaxare alături de familie sau de prieteni și să asiguri o conectivitate urbană care să reducă deplasarea în trafic, este de părere reprezentanta dezvoltatorului.
“Atunci când gândim proiectele, ne dorim ca acest wellbeing să nu fie accesibil doar angajaților din clădirile de birouri pe care le dezvoltăm, ci unor zone urbane întregi și chiar la nivel regional” , a ținut să sublinieze Business Development Managerul Iulius.
Să luăm câteva exemple concrete. În cazul proiectului Palas din Iași, inaugurat în 2012, investiția s-a ridicat, până acum, la peste 310 milioane de euro, acesta fiind singurul ansamblu de regenerare urbană de amploare din nord-vestul țării. Cuprinde un mall, sală de evenimente, clădiri de birouri, un parc și una dintre cele mai mari parcări subterane din țară.
Ansamblul urbanistic este recunoscut la nivel internațional. Acesta este unul din cinci proiecte de pe continent care a obținut certificarea LEED for Neighbourhood Development oferită de US Green Building Council, care reprezintă o recunoaștere a dezvoltărilor cu impact în comunitate, sustenabile și gândite să aibă un grad mai mare de conectare și integrare în peisajul urban.
Extinderea lui continuă prin Palas Campus, care va necesita o investiție de peste 120 de milioane de euro. Aceasta va fi una dintre cele mai mari clădiri de birouri din România ca suprafață, ajungând să depășească 60.000 de mp închiriabili și “va consolida centrul orașului drept o destinație care susține evoluția antreprenoriatului local și a industriilor creative”, conform dezvoltatorului.
Investiția va fi finalizată anul viitor și va genera peste 1.700 de locuri de muncă în perioada construcției și mai bine de 5.000 după inaugurare.
Pe lângă componenta office, va include spații de tip coworking în aer liber, un concept nou de food market, un hub medical și o zonă de servicii, care va facilita promovarea producătorilor locali. Nu vor lipsi nici investițiile în creșterea conectivității și accesibilității întregii zone și nici spațiile de recreere.
“Echilibrul work-live-play. Acesta este dezideratul spre care comunitatea urbană actuală tinde și pe care proiectele mixed-use realizate de Iulius au capacitatea de a-l genera” , spune Munteanu.
“Credem că viitorul aparține acestor dezvoltări concentrate pe așteptările și nevoile comunităților, cu un rol de revitalizare urbană, dar și de catalizator economic și social. Este în continuare nevoie de proiecte de impact, sustenabile, care să ușureze viața și să ofere maximum de confort”, a mai explicat ea.
Un alt exemplu vine de la Timișoara. Iulius Town este singurul proiect mixt de regenerare urbană din vestul țării care a necesitat și cea mai mare investiție din regiune, de 422 de milioane de euro.
Inaugurat în 2019 și realizat alături de Atterbury Europe, acesta include cea mai mare suprafață de retail din afara Bucureștiului, primul concept cinema VIP din afara Capitalei, prima grădiniță cu predare în limba engleză și curriculum britanic din Timișoara, un parc, clădiri de birouri și săli de evenimente.
Anul acesta se lucrează la clădirea United Business Center 0, care face parte din centrul regional de afaceri United Business Center integrat în Iulius Town. În prezent, proiectul se află la prima sa etapă de dezvoltare, care va include o suprafață de 30.000 de mp. Livrarea sa este estimată pentru sfârșitul lui 2021.
La finalizare, UBC 0 va avea 27 de etaje și 52.000 de mp de spații de birouri clasa A, urmând să fie cea mai înaltă clădire de business din țară.
Investiția pentru întreg imobilul se ridică la peste 115 milioane de euro, acesta urmând să includă magazine, restaurante, cafenele, un centru de conferințe, un hub medical și să dispună inclusiv de vestiare și dușuri pentru cei care ajung la birou cu mijloace alternative de transport.
Un aspect care merită menționat este și acela că, doar pe segmentul office, proiectele Iulius au atras peste 60 de companii multinaționale și au generat crearea a peste 15.000 de locuri de muncă.
Tot în 2021, compania va realiza primele sale două proiecte de retail Family Market, un concept ce vine să se plieze pe nevoile locuitorilor din zone rezidențiale aflate în expansiune. De ele vor beneficia cei din comuna Miroslava și din cartierul Bucium din Iași.
Și de această dată, accentul va fi pus pe eficiență, sustenabilitate și valorificarea timpului, proiectele oferind acces la toate serviciile necesare, aproape de casă. Investiția se ridică la 15 milioane de euro, lucrările urmând să fie demarate în primăvară și să fie finalizate în ultima parte a anului.
“Din perspectiva noastră, un proiect <community-oriented> trebuie să se încadreze perfect în peisajul urban, ca o prelungire firească a sa, ca acea piesă din puzzle care lipsea. Să funcționeze unitar, dar în deplin consens cu orașul”, spune Business Development Managerul Iulius.
Importanța infrastructurii
De-a lungul anilor, dezvoltatorul a făcut investiții impresionante în infrastructură, acest aspect făcând parte din politica sa de a se concentra pe creșterea calității locuitorilor din comunitățile în care sunt prezente proiectele sale.
“În viziunea Iulius, nu este suficient să construiești clădiri cu destinații mixte, ci trebuie să le faci să funcționeze integrat, în mod sustenabil, și să fie corelate și armonizate cu peisajul urban. De aceea, infrastructura este o componentă esențială a proiectelor noastre de regenerare urbană, pentru că astfel se asigură conectivitatea lor”, spune Business Development Managerul companiei.
“Este modul prin care te apropii de oraș, pentru că o rețea de trafic bine gândită, spații pietonale ample care deschid proiectul, relaționarea cu intrastructura de transport public, dar și soluțiile care încurajează transportul alternativ sau eco-friendly au capacitatea de a facilita accesul”, adaugă ea.
În Iulius Town din Timișoara a fost inclus un tunel auto ce traversează ansamblul, cu două benzi pe sens. Străzile din proximitate au fost, la rândul lor, lărgite și modernizate. Acestea au fost soluții gândite ca parte a unui plan mai amplu al autorităților locale de dezvoltare a infrastructurii de circulație.
În total, investiția companiei a fost de 13 milioane de euro, iar lucrările au fost donate ulterior Municipalității.
Tot în același proiect a fost construită și o clădire cu utilitate publică, de aproximativ 1.100 de mp închiriabili, la rândul ei donată pentru a funcționa aici Direcția de Finanțe a orașului.
În Iulius Town au fost create aproximativ 4.000 de locuri de parcare, supraetajate și subterane, pentru care au fost alocate alte 40 de milioane de euro.
În cazul proiectului din Iași investiția a fost de 73 de milioane de euro pentru o stradă care traversează ansamblul Palas și o parcare subterană cu 5 niveluri și o capacitate de peste 2.700 de locuri.
“Parcarea este astăzi un bun urban, de care beneficiază publicul larg, nu doar cei care vin în vizită sau la birou la Palas”, spune Raluca Munteanu.
Investiții în conectivitate se vor face și pentru Palas Campus. Va exista o nouă arteră de circulație care va lega două mari bulevarde, iar cinci străzi adiacente vor fi lărgite și modernizate. Se vor amenaja piste de ciclism și o stație pentru mijloacele de transport în comun, lucrări cu o valoare de 1,62 milioane de euro.
Alte 33,2 milioane de euro vor fi alocate pentru parcarea subterană, cu două niveluri, care va avea o capacitate de 625 de locuri.
Acest interviu face parte din proiectul editorial „Dezvoltatorul Viitorului” prin care ne propunem să aducem în prim-plan acele branduri care lansează proiecte ce vor aduce plus-valoare pieței locale, se implică, fac investiții importante și dezvoltă adevărate comunități. Află mai multe aici.