Pe piața rezidențială din București prețurile au crescut ușor pe parcursul anului trecut, s-au livrat tot mai multe proiecte, nu doar cu o localizare bună, ci și cu o calitate premium a construcției, iar cererea a accelerat, inclusiv pe segmentul de lux unde metrul pătrat ajunge să se vândă și cu 4.200 de euro, spune Rafaela Nebreda, ownerul și managing partnerul companiei de consultanță imobiliară Imoteca. O mare provocare a fost, în 2019, recâștigarea încrederii clienților, pe fondul zvonurilor ce prevesteau o criză iminentă, dar aceasta a fost depășită cu succes. Iată ce ne va rezerva anul 2020 pe piața rezidențailă din Capitală, în opinia sa.
“Anul 2019 a adus o ușoară creștere de preț, mai mult o corecție, o reașezare, ceea ce dovedește că piața imobiliară este una mai solidă, mai matură, față de anii trecuți”, ne-a declarat Rafaela Nebreda, adăugând că scumpirea a apărut în contextul în care acesta a fost un an bogat în privința livrărilor de apartamente în ansambluri rezidențiale noi, premium, cu o localizare bună.
“Făcând comparație cu anul precedent, piața rezidențială a avut același traseu. Proiectele se vând aproape integral înainte de finalizare. La începutul anului trecut se preconiza livrarea a 14.000 de locuințe, numărul acesta nu a fost atins, dar este cu 20% peste nivelul din 2018”, a mai spus managing partnerul Imoteca, companie cu peste 5.000 de proprietăți și 30 de proiecte rezidențiale în portofoliul de exclusivități, nu doar din București, ci și din Cluj.
Cererea pentru proprietăți de lux a crescut în Capitală, spune Nebreda, chiar și în condițiile în care prețul mediu ajunge la 3.000-4.200 de euro/mp, iar numărul construcțiilor de acest tip s-a dublat. “Proprietățile ultra premium nu se devalorizează în timp, sunt la căutare indiferent de momentul economic, fie pentru închiriere, fie pentru vânzare”, a ținut ea să adauge.
“Un alt aspect notabil pentru anul 2019, a fost îndreptarea clienților către blocurile noi. Aproximativ 60% dintre viitorii proprietari aleg să se mute într-un apartament nou. Deși unele apartamente vechi costă cât cele noi, clienții le preferă tot mai mult pe cele noi. Apartamentele vechi nu mai corespund cerințelor actuale. Cumpărătorul ia în calcul avantajele locuințelor noi, de la locație până la finisaje, locuri de parcare și alte facilități extra ce li se oferă”, a mai adăugat managing partnerul Imoteca.
Deși recunoaște că principala provocare cu care s-a confruntat pe parcursul anului trecut a fost cea a recâștigării încrederii clientului, în condițiile în care la acesta ajungeau zvonuri despre o eventuală criză economică sau despre creșteri semnificative ale prețurilor, Nebreda spune că ea a fost depășită cu succes, dovadă fiind vânzările avute încă din primele luni ale anului.
“Anul a început cu o ușoară ezitare din partea cumpărătorului, dar acest lucru s-a întâmplat și în anii anteriori, în perioada ianuarie-martie. Timpul de convingere că nu va urma o perioadă de criză a durat doar câteva luni”, a explicat ownerul companiei de consultanță imobiliară.
Nebreda a adăugat și că, în ultimii ani, oamenii au preferat să investească în achiziții imobiliare în locul unor depozite în bancă, un exemplu concret venind din piața chiriilor unde ocupăm locul al treilea la nivel European în privința randamentului. “Acest aspect ar trebui să-i impulsioneze pe cei care se așteaptă să se întâmple ceva în piață. Investițiile în proprietăți în zone centrale și semicentreale nu-și vor pierde din valoare nici pe timpul unei crize”, a ținut ea să sublinieze.
2020, un an al stabilității în Capitală
Managing partnerul agenției ne-a vorbit și despre așteptările pe care le are cu privire la evoluția pieței din București pe parcursul acestui an. “Piața rezidențială va tinde în 2020 către stabilitate, cu mici excepții, la fel cum a fost și anul trecut. Dacă vor fi creșteri de preț, acestea vor fi graduale și vor depinde de condițiile din piață, așa cum se întâmplă și în celelalte domenii ale economiei. Momentan, nu sunt semnale care să ne facă să credem că va urma o criză”, a declarat ea.
“Segmentul middle market a deținut o pondere majoritară pe piața rezidențială din București în 2019. Acest aspect a ținut de evoluția generală a veniturilor și, bineînțeles, a cererii pentru locuințe cu suprafețe mari, finisaje de calitate și localizări bune. În continuare, viitorii proprietari se vor îndepărta de proiectele mass market și le vor alege pe cele middle market, fiind mai aproape de punctele de interes ale clientului – locul de muncă, școala copilului, centre comerciale”, a mai menționat Nebreda.
Aceasta punctează și orientarea românilor către creditele standard și renunțarea graduală la cele luate prin programul Prima Casă, dar și faptul că între dezvoltatori competiția se va menține puternică, având în vedere numărul mare de proiecte în construcție sau finalizate.
Cât despre zonele cu cel mai mare potențial de dezvoltare pe segmentul rezidențial în 2020, Nebreda susține că, pe lângă zona de nord a orașului, estul Bucureștiului este de urmărit în continuare.
“Estul Capitalei a devenit al doilea pol comercial și are un potențial mare de creștere. Vom fi prezenți și în această zonă importantă prin proiectul Estoria City”, a spus ea. Complexul include 1.200 de apartamente, alături de spații de birouri și de retail și va fi construit pe Bulevardul Theodor Pallady. Proiectele mixte, așa cum este acesta, câșigă tot mai mult teren în preferințele bucureștenilor, spune ownerul Imoteca, având în vedere faptul că tot mai mulți cumpărători își doresc să aibă mai mult timp liber și să nu mai stea în trafic, de exemplu, pentru a merge la cumpărături.
Vânzări record pentru Imoteca în 2019. Obiective în 2020
Imoteca a avut rezultate bune pe segmentul middle market în cursul anului trecut. “2019 ne-a adus vânzări record de locuințe la ansamblurile pentru clasa medie, o creștere cu 80% față de anul trecut. Acest lucru s-a datorat, în cea mai mare parte, avansării lucrărilor de construcție la proiectele cu număr mare de apartamente, pe care le avem în exclusivitate în București, dar și în țară”, a spus ownerul companiei.
Vânzările s-au dublat, de asemenea, pe segmentul ansamblurilor rezidențiale de lux. “Obiectivele atinse cu succes în 2019 au fost posibile doar cu o echipă de experți în domeniul imobiliar, campanii de promovare bine gândite și prin calitatea serviciilor oferite”, a mai adăugat ea.
Managing partnerul Imoteca a discutat și despre obiectivele urmărite în 2020. “Analizarea în permanență a pieței fine living, cu scopul de a indentifica noi oportunități în exclusivitate, rămâne unul dintre obiectivele noastre. Nu în cele din urmă, ne dorim să continuăm pe trendul ascendent în ceea ce privește vânzările, vom pune în continuare accent pe campaniile de marketing și pe sistemul performant de vânzări”, a detaliat Rafaela Nebreda.
Acest articol face parte din proiectul editorial Imobiliare.ro „2019 vs 2020| Evoluție, trenduri, provocări” prin care ne dorim să arătăm adevărata situație a pieței imobiliare din România, să oferim o retrospectivă a anului 2019, dar și perspectivele pentru 2020 în domeniu, așa cum sunt văzute ele prin prisma unora dintre cei mai mari jucători care activează în țara noastră.