Ce l-a impresionat pe Georgian Marcu, broker/owner Green Angels și președinte APAIR, la piața rezidențială londoneză?
Am stat de vorbă cu Georgian Marcu (foto stânga), broker/owner Green Angels și președinte APAIR , la scurt timp de la întoarcerea sa din Londra, unde a fost într- o călătorie profesională. ”În Londra se construiește foarte mult. Pe orice stradă există câte un proiect, deși este un oraș vechi. Dărâmă clădirile de proastă calitate și construiesc”, povestește Georgian Marcu. ”Ce sare în ochi la șantiere este că nu deranjează vecinătățile. Vorbim despre zonele centrale ale Londrei. Toate șantierele sunt foarte bine izolate, atât din punct de vedere al zgomotolui, cât și al curățeniei. La ieșirea din șantier, camioanele sunt spălate integral. La noi în București, în peioada de boom, orașul era extrem de murdar. Acolo nu vezi murdărie.”
Dezvoltările rezidențiale
Curățenia este doar una dintre condițiile care trebuie respectate dacă vrei să construiești locuințe în Londra. O dezvoltare de anvergură poate dura între trei și șapte ani. Vecinii trebuie să fie de acord cu construcția, inclusiv cu tipul de proiect – și când spunem vecini nu ne referim doar la cei adiacenți, ci la toată strada –; autoritățile locale, echivalentul Primăriilor de sector din București, trebuie să autorizeze lucrările, la fel și Municipalitatea. În plus, clienții trebuie să vrea să cumpere, iar acționarii să considere că proiectul este fezabil din punct de vedere economic.
Dezvoltatorii importanți din Londra au o experiență de zeci, unii chiar sute de ani. Un astfel de exemplu este Baratt Developments, o companie care a construit 7.000 de locuințe în 2014 – ”Cât toată piața din București și Ilfov la un loc”, spune Georgian Marcu –,cu o experiență de peste 50 de ani în dezvoltarea de locuințe. În aceste condiții, reputația bună este esențială pentru succes. ”Dezvolatorii vând mult către clienții vechi, cei care vor să facă un «upgrade». Aceștia își vând vechiul apartament și se mută într-o locuință nouă făcută de același dezvoltator”, explică Georgian Marcu.
Promovare, dezvoltatori și brokeri
Dezvoltatorii mari din Londra lucrează doar cu câteva agenții care pot aduce clienți din Orientul Mijlociu, Asia și Rusia . ”Core business-ul agențiilor este reprezentat de închirieri. Sunt și proiecte mai mici,la care devoltatorii lucrează cu agenții, dar dezvoltatorii mari au echipe interne de vânzări”, explică Georgian Marcu. Din punctul de vedere al marketing-ului, online-ul ocupă o proporție covârșitoare: site-ul propriu al dezvoltatorului, portalurile imobiliare și campaniile pe Google sunt principalele instrumente. Social media nu reprezintă un instrument des folosit de către dezvoltatori, iar promovarea pe print se apropie de zero.
Clienți potențiali
Din perspectiva clienților potențiali, atât pe segmentul vânzărilor, cât și pe cel al închirierilor, lucrurile stau foarte bine. ”În Londra sunt cele mai bune talente din toată lumea, este un mediu extrem de competitiv din perspectiva pieței muncii. E un oraș în care ori avansezi, ori pleci acasă. Nu există loc călduț acolo, totul este foarte dinamic și toată lumea este 100% dedicată. Când vorbesc de companiile la care lucrează, parcă ar vorbi de familie”, explică Georgian Marcu.
Aflați aici care sunt cele cinci lecții pe care le-a învățat Georgian Marcu în urma vizitei sale la Londra.