Pandemia de coronavirus (COVID-19) a generat, împreună cu măsurile luate de autorități pentru prevenirea răspândirii virusului în rândul populației, o situație de incertitudine la nivelul pieței imobiliare din România. Chiar dacă unii dintre agenți se tem că ar putea să ajungă să-și sisteze complet activitatea dacă lucrurile se vor menține neschimbate pe o perioadă mai lungă de timp, cei din domeniu nu ar trebui să capituleze, ci să vadă că, și în astfel de momente, există oportunități de business în real estate, este de părere Florin Popovici, președintele Uniunii Naționale a Agențiilor Imobiliare (UNAI).
“În orice provocare există oportunități. Și vor exista oportunități doar pentru agenții imobiliari curajoși, care vor respecta regulile impuse cu privire la măsurile de protecție în această perioadă și pentru agențiile imobiliare care au la conducere manageri buni care dovedesc calități de lider”, este de părere președintele UNAI.
“Vorbim de aplicarea unor noi strategii de abordare a clientului și de promovare a ofertelor, de implementarea unui model de lucru diferit, digitalizat, care să dea rezultate și nu în ultimul rând de stimularea colaborării dintre agenții imobiliari, gândirea unui sistem MLS devenind din nou de actualitate”, ne-a mai declarat el.
“Arma” agentului imobiliar pe timp de pandemie – telefonul
Chiar dacă nu își mai pot desfășura activitatea pe teren așa cum o făceau înainte, agenții imobiliari nu trebuie să se dea bătuți, ci să adopte noi strategii de lucru.
“Se știe că <arma> agentului imobiliar este telefonul. Este recomandat să se mențină legătura cu clienții pe care agenții îi au deja în baza de date, pentru a afla concret nevoile acestora în contextul actual”, spune Popovici.
Citește și: Colaborarea între agenții imobiliari, cheia succesului. Cum te ajută să depășești perioadele dificile?
“Promovarea mai intensă a imobilelor care au prezentări într-un format 360° este o soluție optimă. În astfel de condiții, potențialii cumpărători sau chiriași, conectați la un calculator, vor putea vizualiza și se vor <plimba> virtual printre ofertele imobiliare ale agenților. Astfel, am putea spune că activitatea imobiliară se transferă în mare parte, în mediul online”, adaugă el.
Posibilă reorientare a cumpărătorilor spre piața veche
Având în vedere dinamica evoluției evenimentelor generate de pandemie, este destul de greu să faci estimări concrete cu privire la evoluția pieței, spune Popovici, cert este că atât timp cât viața și securitatea oamenilor vor fi afectate de COVID-19, interesul pentru achiziția de bunuri imobiliare se va afla în cădere liberă.
În opinia sa, dacă situația actuală continuă, ne putem aștepta să vedem o scădere a prețurilor imobilelor, pe fondul lipsei cererii. “Stând de vorbă cu agenți imobiliari din diferite zone ale țării, am constatat că deja există o scădere a interesului consumatorului de servicii imobiliare cu 80%-90%”, ne-a explicat el.
“Una dintre consecințele grave care pot să apară pe piața imobiliară este legată de construcțiile noi și politicile pe care băncile le vor lua pentru finanțarea investițiilor imobiliare, fiind știut faptul că sectorul construcțiilor este deja afectat, iar proiectele noi de construcții vor încetini. Pe piață rămân în continuare cumpărătorii care iau împrumuturi de la bănci. Dacă prețurile la construcțiile noi rămân în continuare ridicate, aceștia se vor reorienta către apartamentele din blocuri vechi”, a mai adăugat președintele UNAI.
Popovici consideră, de asemenea, că fără măsuri de consolidare financiară a sectorului imobiliar, la nivelul său se va resimți o scădere bruscă, ce se va oglindi în prețuri și va conduce la apariția unei crize pentru companiile de investiții și societățile din construcții. “Băncile trebuie să dezvolte instrumente care să ajute la securizarea tranzacțiilor imobiliare, a apartamentelor noi, pentru a preveni o criză în acest sector”, a ținut el să sublinieze.
Pe piața chiriilor acesta se așteaptă, în schimb, să vadă un dinamism crescut, atât pe segmentul rezidențial, cât și pe cel al spațiilor de birouri.
“Ne așteptăm ca o mare parte din ofertele de închiriere să înceapă să se întâmple online, lucru la care piața imobiliară din România nu are experiență mai deloc”, a mai precizat președintele UNAI.
Citește și: Cum să-ți faci branding corect în această perioadă? Strategii pentru profesioniști în imobiliare