În România, între conceptele de ”agent” și ”broker” nu există nicio diferență, cele două fiind sinonime, potrivit nomenclatorului de meserii.
În Nomenclatorul de meserii din România, agentul imobiliar și brokerul imobiliar sunt același lucru. Astfel, agentul (brokerul) imobiliar face parte, ca grupă majoră (3), dintre tehnicienii și asimilații acestora, absolventi ai învățământului liceal, postliceal și de maiștri. Din perspectiva subgrupei majore (34), agentul (brokerul) imobiliar realizează activități specializate în ”intermedieri imobiliare” (de remarcat că ”reprezentarea exclusivă” nu este cuprinsă în această subgrupă), în timp ce, potrivit descrierii grupei minore (341), agentul (brokerul) imobiliar ”estimează valoarea obiectelor, bunurilor imobiliare sau a altor proprietăți și coordonează vânzarea la licitație a acestora”.
Or, după cum orice agent imobiliar știe, această meserie presupune mult mai mult decât descrierea de mai sus. Pentru a înțelege care este, de fapt, diferența dintre ”agent imobiliar” și ”broker imobiliar”, ne-am uitat către piața în care aceste denumiri sunt,de multă vreme, bine definite teoretic și au o aplicabilitate clară în practică. ”În nomenclatorul meseriilor, la noi, broker și agent înseamnă totuna. În Florida, Statele Unite ale Americii, pleci de la statutul de agent imobiliar, după ce faci o școală, dai un examen de stat, iar apoi te duci și te înrolezi cu un broker”, explică Ileana Preda, REALTOR®. ”Nu ai voie, timp de doi ani, să practici singur. Brokerul, pe lângă școala făcută de agent și experiența de doi ani, mai face o școală de brokeri și mai dă un alt examen de stat.Pentru fiecare din aceste titulaturi primești o licență de practică, de la stat.”
În plus, în SUA, nu brokerul intervievează agentul, ci invers. ”Agentul are propria afacere, este liber profesionist și el își caută brokerul. Acolo nu începe să te întrebe proprietarul agenției pe tine, cum e la noi, ci tu, ca agent, îți alegi brokerul cu care vrei să lucrezi”, spune Ileana Preda, aducând în discuție și costurile pe care le are, în SUA, un agent imobiliar înainte să înceapă să practice această meserie. ”Agentul imobiliar are spirit antreprenorial, el plătește singur toate școlile și examenele. Apoi, trebuie să se înscrie în asociația din care face parte brokerul și să se înroleze în serviciul de listare multiplă, pentru că dacă nu ești acolo, nu exiști. În total, investiția se ridică la aproximativ 1.500 de dolari.”
În afară de toată această pregătire teoretică, un agent imobiliar trebuie să mai înțeleagă un lucru. ”Clienții vor să fie consiliați, să fie înțeleși. Nu mulți agenți realizează prin cât de mult stres trec unele persoane într-o tranzacție imobiliară. În România, consumatorii au aceleași nevoi ca și afară, însă unii agenți de la noi nu știu să-și pună serviciile în valoare”, conchide Ileana Preda.